بیمارستان های مستقل دغدغه جدید پرستاران
مدتی پیش مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح جزییات طرح هیاتامنایی شدن بیمارستانها، گفت: مردم مطمئن باشند اجرای این طرح هیچ افزایش پرداختی برایشان به دنبال نخواهد داشت و این طرح صرفا یک تغییر نظام مدیریت بیمارستانها در راستای افزایش بهرهوری است.
به گزارش ایسنا، علی ماهر، درباره جزییات طرح هیاتامنایی شدن بیمارستانها که مورد تاکید وزارت بهداشت قرار گرفته، گفت: یک موضوع مهم این است که باید ورودی و خروجی درآمد و هزینههای بیمارستان با هم همخوانی داشته باشد. در عین حال باید توجه کرد که منابع درآمد بیمارستانها از سه راه پرداخت مستقیم مردم، بیمهها و کمکهای دولت حاصل میشود.
وی افزود: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت طبیعتا با توجه به اینکه پرداختی مستقیم از جیب مردم به حداقل رسیده است، عمده درآمد بیمارستانها از سوی سازمانهای بیمهگر و کمکهای دولت بدست میآید. بر این اساس وقتی بیمارستان هیاتامنایی شود، خودش میتواند هزینهها و درآمدهایش را کنترل کند و مکانیزم کاهش یا افزایش نیروی انسانی، خریدها و نظام پرداختش را به صورت مستقل پیش برد. همچنین بیمارستان هیاتامنایی میتواند از قوانین بازدارنده وزارتخانه و دولت تبعیت نکند.
دو الزام هیاتامنایی شدن بیمارستانها
ماهر با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع در سطح دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد، افزود: اما باید این اقدامات در سطح بیمارستانها پیاده شود؛ چراکه بیمارستان یک واحد خودگردان و مستقل است و میتواند درآمدها، هزینهها و نیروی انسانی خود را کنترل کند. البته لازمه این اقدام این است که اولا بیمارستانهای ما توانمندتر شوند و به بلوغ برسند و ثانیا قوانین و مقررات را برای اجرای این کار اصلاح کنیم که ما این کار را آغاز کردهایم.
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با بیان اینکه پیشبینی کردهایم به صورت آزمایشی بخشی از بیمارستانها وارد پروسه هیاتامنایی شوند، افزود: در گذشته اقدامات مقدماتی در این زمینه انجام شده بود و از نظر اصلاح مقررات هم کمی جلو رفتهایم، اما هنوز بیمارستانی وجود ندارد که به صورت هیات امنایی کامل اداره شود و همه اختیارات در اختیار خودش باشد.
وی با بیان اینکه حالا میخواهیم کار هیات امنایی شدن بیمارستانها را به صورت کامل انجام دهیم، اظهار کرد: البته هنوز تصمیم دقیقی درباره اینکه این کار به صورت آزمایشی روی چند بیمارستان انجام شود، گرفته نشده است. پیش از این در قانون آمده بود که ۲۰ درصد بیمارستانهای کشور به صورت هیاتامنایی اداره شوند، اما در حال حاضر برای این طرح جدید تصمیم دقیقی گرفته نشده است و در حال تدوین مقررات، آییننامهها و نیازهایش هستیم.
آموزش ۵۰ درصد مدیران بیمارستانی در کشور
ماهر با بیان اینکه برای تامین مقدمات هیاتامنایی شدن بیمارستانها، طرحی را با عنوان آموزش مدیران بیمارستانی داشتیم، گفت: بر این اساس تاکنون ۵۰ درصد مدیران بیمارستانی کشور، آموزشهای لازم را دیدهاند و ۵۰ درصد دیگر هم در حال گذراندن آموزشها هستند که تا پایان سال به اتمام میرسد و کل مدیران بیمارستانی کشور این آموزشها را که شامل هفت دوره است، خواهند داشت.
مبنای پرداخت در بیمارستانهای هیاتامنایی ۳.۶K است؟
وی در پاسخ به اینکه آیا همانطور که در گذشته اعلام شده بود، پرداخت K۳.۶ مبنای پرداخت در بیمارستانهای هیاتامنایی قرار میگیرد، گفت: در طرحی که اخیرا در باره هیات امنایی شدن بیمارستانها اعلام شده، چنین موضوعی گفته نشده است. باید توجه کرد بحثی که در زمینه هیاتامنایی شدن بیمارستانها در قالب طرح تحول نظام سلامت مطرح شده، با آنچه که در گذشته اعلام شده بود، کاملا متفاوت است. در آن زمان تعرفهها بسیار پایین بود و به همین دلیل بحث پرداخت K۳.۶ به بیمارستانهای هیاتامنایی مطرح بود، اما در حال حاضر تعرفهها افزایش یافتهاند و ما تمایلی نداریم که خارج از تعرفه دولتی چیزی پرداخت شود و به بیمارستانهای هیاتامنایی هم بر اساس تعرفههای دولتی پرداختها را انجام میدهیم؛ چراکه ما نمیخواهیم پرداخت از جیب مردم افزایش یابد و این موضوع خط قرمز طرح تحول نظام سلامت است.
ماهر با بیان اینکه قطعا ما تغییری در نظام پرداخت برای مردم نداریم و هم مردم و هم سیستم درمانی طبق تعرفههای قانونی و دولتی پرداختها را انجام میدهند، افزود: مازاد K فعلی در حال حاضر برای پزشکان درمانی K۱ و برای پزشکان درمانی تمام وقت و تمام وقت جغرافیایی K۲ است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت تاکید کرد: مردم مطمئن باشند اجرای این طرح هیچ افزایش پرداختی برایشان به دنبال نخواهد داشت و صرفا یک تغییر نظام مدیریت بیمارستانها در راستای افزایش بهرهوری است. بنابراین نهتنها پرداخت از جیب مردم و نیاز اعتباری بیمارستانها افزایش نمییابد، بلکه اجرای این طرح در راستای کنترل درآمدها و هزینهها از سوی خود بیمارستانها است البته وزارت بهداشت هم روی این اقدام بیمارستانها نظارتهای لازم را انجام خواهد داد.
موضع سازمان نظام پرستاری
اما این تمام ماجرا نیست سازمان نظام پرستاری در اعتراض به این موضوع که پرستاران در بیمارستان های مستقل جایگاهی ندارند، این طرح را به نفع پزشکان بیمارستان دانسته و خواهان بازنگری در اجرای آن است.
عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که در دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت مبنی بر اداره بخش های بیمارستان به صورت مستقل ، پرستاران نقشی نخواهند داشت ، تاکید کرد: حضور مترون (مدیر خدمات پرستاری بیمارستان) در این هیات به نوعی برای حفظ ظاهر امر می باشد زیرا در هیات عامل (هیات امنا) روسای تمام بخش های بیمارستان (که در حال حاضر از پزشکان بیمارستان هستند) حضور خواهند داشت و یک رای مترون در برابر این تعداد پزشک ارزش و اعتباری نخواهد داشت.
علیرضا گچ کوبان در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری در خصوص اجرای دستورالعمل اخیر وزارت بهداشت مبنی بر اداره بخش های بیمارستان ها به صورت مستقل یا هیات عاملی گفت: این طرح سال های پیش تحت عنوان بیمارستان های خودگردان اجرایی می شد اما با شکست مواجه شد و در حال حاضر با تغییر نام ، وزارت بهداشت اقدام به اجرای آن نموده که پزشکان قشر منتفع آن خواهند بود.
وی ادامه داد: با اجرای این دستورالعمل وزارت بهداشت با استفاده از امکانات بخش دولتی ، بیمارستان های خصوصی ایجاد خواهد کرد و در آن نقش خاصی برای پرستاری لحاظ نخواهد شد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که اداره بیمارستان ها به صورت هیات عاملی نه تنها برای پرستاران بلکه برای مردم نیز نفعی در برنخواهد داشت ، تصریح کرد: این طرح مطمئنا برای بیماران هم نفعی نخواهد داشت و در صورت هرگونه کمبود منابع ، هزینه های گزافی از بیماران اخذ خواهد شد.
القای قانون برده داری پرستاران/ مجلس ورود کند
همچنین دکتر زینب فدایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به ابلاغ آیئن نامه اداره بخش های بیمارستان ها به صورت هیات عاملی گفت: ابلاغیه هیات عاملی بیمارستان ها در پی سیاست های پزشک سالارانه وزارت بهداشت صورت گرفته است. وی افزود: این طرح برای پرستاران قانون برده داری را القا خواهد کرد بنابراین این حساسیت باید در سطح کلان مملکت و مجلس ایجاد شود که از اجرای این طرح هرچه سریعتر جلوگیری شود .
وی با اشاره به اعضای این هیات که شامل رئیس بیمارستان ، نماینده رئیس موسس ، روسای بخش های همکار در طرح و دو نفر از اعضای پیراپزشکی و اداری به انتخاب رئیس بیمارستان اظهار داشت: تنها حضور مترون در این هیات کارساز نخواهد بود و جایگاه مترون و سرپرستار تنزل خواهد یافت .
عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که بر اساس یکی از بندهای موجود در این ابلاغیه در صورت مازاد نیرو اجازه ی تعدیل نیرو وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین هر پرستار به جای مراقبت از 10 بیمار می بایست از 25 بیمار در شیفت کاری خود مراقبت نماید و بنابراین استانداردهای مراقبت کاهش پیدا می کند.
وی با اشاره به این که در این طرح بیشترین نفع عاید بیمارستان های خصوصی می شود ، افزود: این طرح بسیار خطرناک بوده و به نفع یک عده خاص است و تجربه نشان داده که این گونه قوانین باعث افت کیفیت خدمات ، افت استانداردها و آسیب به جامعه و بیماران خواهد شد.
تسخیر منابع دولتی با ایجاد بیمارستان های مستقل
اما در آخرین اظهار نظر عضو شورای عالی نظام پرستاری طرح مستقل شدن بیمارستان ها را تحمیل هزینه های کلان بر دولت و ملت دانسته و آن را مغایر با اصل 44 قانون اساسی می داند.
این عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که گروهی با ایجاد بیمارستان های مستقل به فکر تسخیر منابع دولتی هستند گفت: کارتل های اقتصاد درمان که حاکم بر نظام سلامت هستند و به سودهای کلان و دریافت های چند ده و چند صد میلیونی اکتفا نکرده و در فکر تسخیر اراده دولت و ملت بر منابع بیمارستانی بوده و به فکر منافع ملت و کارکنان رده های مختلف نبوده و نیستند .
علی اشرف رحمان پناه در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با بیان این که اداره بیمارستان ها و بخش ها ورژن جدید ی از هیات امنایی است، اظهار داشت اما در این طرح یک تفاوت وجود دارد آن هم این است که در این طرح منابع ملی و دولتی در اختیار گروهی خاص قرار می گیرد .
عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که در ایران تجربه اداره دانشگاه ها به شکل هیات امنایی جواب مناسبی نداده است و هیات های امنا جز تحمیل هزینه های کلان و حق جلسات میلیونی سودی در جهت حاکمیت اراده جمعی بر مدیریت دانشگاه ها نداشته و ندارد ، تصریح کرد: سالهاست که اراده حاکم بر ساختار نظام سلامت در پی تسخیر منابع ملی در جهت منافع شخصی و گروهی است و حتی در طرح هیات امنا از فرماندار ، نماینده استاندار ، شهردار ، نماینده امام جمعه و نمایندگان مجلس هم استفاده شده است تا بتوان از طریق فشار آنها اختیار بیمارستان ها را بدست گیرند، اما تاکنون علی رغم تلاش های فراوان به علت مقاومت بدنه کارکنان نظام سلامت ناکام مانده است .
وی با اشاره به این که وزارت بهداشت اخیرا با اجرای بی چون چرای طرح تحول و با تبلیغات اغواگرانه و توجیهه دولت ، مجلس و ارکان نظام با تابلوی منافع مردم، پا را فراتر نهاده اند و می خواهد با عنوانی جدید و ترفندی نو بعنوان هیات عاملی دست افراد دیگر را هم از اراده و تصمیم گیری خارج کند ، افزود: در این دستورالعمل جز پزشکان هیچ گروهی ذینفع و ذی نفوذ نخواهند بود و با حضور یک نماینده از جامعه پرستاری که آن هم از منصوبین خود است، قصد در دست گرفتن اختیار بیمارستان ها را بعنوان سرمایه ملی دارند و این جای تاسف است که با استناد به عنوان خصوصی سازی و پوشش برنامه پنجم و اصل 44 این عمل خود را مناسب جلوه می دهند.
رحمان پناه خاطر نشان کرد: این طرح به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول نیست زیرا در وهله اول هزینه های مردم را بسیار بالا خواهد برد و در ابتدا ممکن است با فشار و تبلیغات کذب که مردم هزینه ای را پرداخت نخواهند کرد هزینه را از بیمه ها اخذ کرده و بیمه هایی که توان پرداخت نداشته ورشکست شده و پس از آن دیگر مردم چاره ای جز پرداخت هزینه ها نخواهند داشت.
وی با اشاره به این که سهم پرستاری در این دستورالعمل نیز هم مانند طرح تحول کمترین جایگاهی نسبت به سایر گروه های پاراکلینیک داشته است ، افزود: در یک جمع 11 نفره دو رای فاقد کمترین ارزش و قدرت خواهد بود بنابراین در ظاهر برای مناسب جلوه دادن این دورای را نیز قرار داده اند .
عضو شورای عالی نظام پرستاری یادآور شد: این دستور العمل هیچ نفع و سودی برای ملت ، دولت و پرسنل غیر پز شک نخواهد داشت.
واگذاری سهام بیمارستان به پرسنل آن عادلانه ترین راه ممکن
وی با بیان این که به جای این طرح می توان از روش واگذاری بیمارستان ها بر اساس اصل 44 و برنامه ششم به شکل واگذاری سهام اقدام کرد ، تاکید کرد: با فروش سهام بطوری که هیچ پزشکی حق داشتن بیش از 6 تا 10 سهم نداشته باشد و هیچ پرسنلی حق داشتن بیش از 5 سهم نداشته باشد و مبلغ سهام هم به شکل اقساط از حقوق کارکنان کسر شود تا نگرانی پرداخت سهام پیش نیاید می توان به حداقل عدالت در مدیریت و اداره بیمارستان ها دست یافت.