هر برادری که از منافع برادر خود مانند نفع خویش حمایت کرد به کار خود سامان داده است (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶
خانه » آموزش عمومي » چند نكته مهم در مورد فشار خون

اطلاعیه سایت

 پرستار يكي از اعضای كليدی در تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازی، مراقبت و حمايت جسمی و اجتماعی بیماران و مددجویان مورد اذعان همه بوده  و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهای آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار توانمند مسئوليت مراقبت از بيمار را بر عهده داشته باشد
چند نكته مهم در مورد فشار خون

چند نكته مهم در مورد فشار خون

چند نكته مهم در مورد فشار خون 

·     تنها راه تشخيص فشارخون بالا، اندازه گيري آن با دستگاه فشارسنج است.

·     با يك‌بار اندازه گيري فشارخون، نمي‌توان فشارخون بالا را تشخيص داد.

·     در افرادی که فشارخون طبیعی دارند، حداقل هر دو سال یکبار باید فشارخون خود را کنترل کنند.

·     فشار خون كودكان بايد از سه سالگي، هر سال توسط پزشك انجام شود.

·      اگر میزان فشار خون بالاتر از 100/160 میلی متر جیوه باشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.

 thCA49XN59

برای اندازه گیری صحیح فشار خون رعايت نكات زير ضروري است:

ü  30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون، سیگار، چای و قهوه و یا سایر نوشیدنیهای انرژی زا استفاده نكنيم.

ü  30 دقیقه قبل از اندازه گیری فشارخون، فعاليت بدني شديد نداشته باشيم

ü  ناشتا نباشيم.

ü  قبل از اندازه گيري فشارخون مثانه خالي باشد.

ü  همیشه اندازه گيري فشارخون در وضعیت نشسته یا درازکشیده انجام شود.

ü  در حالت آرام و پشت خود را تكيه دهيم.

ü  دستي كه قرار است فشارخون از طريق آن اندازگيري شود را روي تكيه گاه قرار دهيم.

ü  از خم كردن و مشت كردن دست خودداري كنيم.

ü  بهتر است فشار خون از دست راست اندازه گيري شود.

ü  در حين اندازه گيري بايد ساكت و بي‌حركت باشيم.

ü  آستين لباس بايد نازك و به اندازه كافي گشاد باشد تا بر روي بازو فشار نياورد.

ü  اگر داروي فشارخون مصرف مي‌كنيم،  بهتر است فشارخون در حالت ايستاده و يا دراز كشيده نيز اندازه گيري شود.

ü  زانوها را در حالت آویزان قرار ندهيم و زیر پا تکیه گاه داشته باشد.

ü  برای اندازه گیری فشارخون باید از دستگاه فشارسنج دارای بازوبند مناسب با دور بازو استفاده کرد.

ü  كيسه فشارخون حدود دو انگشت(2 تا 3 سانتي‌متر) بالاي چين آرنج بسته شود.

ü  از باد كردن مكرر بازوبند بدليل تاثير بر مقدار فشارخون خودداري كنيم

ü   در صورتي‌كه نياز است به‌طور منظم فشارخون خود را اندازه گيري كنيم، بهتر است هر روز در يك زمان مشخص، اين‌كار را انجام دهيم.

ü  اگر فشارخون خود را چند بار اندازه گيري مي‌كنيم بين هر بار اندازه گيري، يك دقيقه صبر كنيم.

ü  لوله لاستيكي دستگاه فشارسنج نبايد گره يا پيچ بخورد.

ü  در افراد مسن فشارخون بايد از هر دو دست گرفته شود و اگر فشارخون متفاوت بود مقدار فشاري كه بالاتر است را در نظر بگيريم

ü  براي اطمينان از عملكرد درست دستگاه فشارسنج، هر 6 ماه يكبار با يك دستگاه دقيق و سالم آن را تنظيم كنيم.

 

·     برخي افراد در زمان ملاقات با پزشک فشارخون بالا دارند اما در منزل فشارخون طبیعی دارند، بنابراين اندازه گيري فشارخون در منزل مفيد است.

·     افرادي كه در خانواده ايشان يكي از اعضا مبتلا به فشارخون است بايد حداقل سالی یکبار فشارخون آنها اندازه گيري شود

·     استرس و فشار عصبی بر بالا رفتن فشار خون موثر است.

·     شیوع فشار خون بالا در کودکان کمتر است، اما احتمال ابتلای کودکان نیز به فشارخون بالا وجود دارد.

·     فشارخون بالا معمولاً علامتی ایجاد نمی­کند. به­همین دلیل به فشار خون بالا، قاتل خاموش هم می­گویند.

·     تنها نيمي از موارد ابتلا به فشارخون شناسايي شده است كه از اين تعداد نيمي تحت درمان هستند. از بين افراد تحت درمان نيز تنها يك سوم از موارد ،فشارخون تحت كنترل هستند.

 

اقدامات زير براي  برای کنترل فشار خون بالا ضروري است:

·     مراجعه منظم به پزشک

·     مصرف دارو به‌طور منظم

·     رعايت رژيم غذايي مناسب(كم نمك و كم چرب) و افزایش مصرف سبزی و میوه

·     داشتن فعاليت بدني منظم

·     عدم مصرف سيگار و الكل(در افراد فشارخوني كه دخانيات مصرف مي‌كنند بروز سكته قلبي و بيماري قلبي دو تا سه برابر نسبت به افراد سالم بيشتر است)

·     كنترل وزن

·     مصرف ميوه و سبزيجات:مصرف  میوه‌ها و سبزیجات به‌دليل داشتن ماده‌اي به‌نام پتاسيم موجب كاهش فشار خون مي‌شود .

·     روزانه يك قاشق سوپ‌خوري روغن زيتون همراه غذا يا سالاد مصرف كنيم.

·     تا حد امكان مصرف گوشت قرمز و چربي‌هاي حيواني را كاهش دهيم و گوشت ماهي، مرغ و سويا را جايگزين كنيم .

·     قبل از طبخ مرغ پوست آن را كاملاً جدا كنيد.

·     بيش از 5-4 عدد تخم مرغ در هفته چه به تنهايي و چه به‌صورت كوكو مصرف نكنيم .

·     پیاز و سیر از مواد غذایی هستند که بر فشار خون بالا موثر نیستند اما خوش طعم هستند و جایگزین هاي خوبی براي چاشنی هاي پر نمك و شور هستند .

 

جهت پيشگيري از فشارخون به موارد زير بايد توجه نمود:

·     وزن خودتان را کنترل کنید.

·     از استرس به دور باشید.

·     سیگار را از خودتان دور کنید.

·     به طور مرتب ورزش کنید.

·     ازمصرف غذای شور وچرب دوری کنید.

·     مصرف سبزیجات ومیوه جات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

·     روغن جامد را از سبد مصرف خانوار حذف کنیدو به جای آن از روغن مایع استفاده کنید ( بهترین روغن مایع کانولا می باشد).

 

اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها : , , ,

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

چهار × 2 =

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید رد کردن