خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶
خانه » بهداشت » بسته آموزشی برای مراقبین از کودک کم توان ذهنی با رویکرد خانواده محور- بخش اول

اطلاعیه سایت

 پرستار يكي از اعضای كليدی در تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازی، مراقبت و حمايت جسمی و اجتماعی بیماران و مددجویان مورد اذعان همه بوده  و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهای آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار توانمند مسئوليت مراقبت از بيمار را بر عهده داشته باشد
بسته آموزشی برای مراقبین از کودک کم توان ذهنی با رویکرد خانواده محور- بخش اول

بسته آموزشی برای مراقبین از کودک کم توان ذهنی با رویکرد خانواده محور- بخش اول

بسته آموزشی که هم اکنون ملاحظه می فرمائید توسط یکی از پرستاران عزیز ما به سایت “پرستاران توانمند ایران” هدیه شده است تا در اختیار پرستاران، مراقبان و خانواده های کودکان کم توان ذهنی قرار گیرد. آقای حسین عبداللهی (کارشناس ارشد گرایش پرستاری بهداشت جامعه) تهیه کننده این بسته آموزشی هستند که بدینوسیله از ایشان به خاطر انتشار این مجموعه آموزشی تقدیر و تشکر می گردد.

بنام حق

در این مجمومه آموزشی سعی شده است تا در مورد شایعترین مشکلات کودکان کم توان ذهنی مطالبی را بیان نماییم، امیدوارم که نکات ارائه شده بتواند شما خانواده محترم را در مراقبت و حمایت از کودک عزیزیتان یاری و کمک نماید.

مقدمه

از دیرباز همواه تعداد چشمگیری از افراد بر اثر عوامل مختلف اعم از وراثت، مشکلات دوران بارداری و حین و پس از تولد و نیز بیماری ها و سوانح دچار نواقص ذهنی و یا جسمی می گردند، که این عوارض و مشکلات یا به عبارتی معلولیت ها در تمام دوران زندگی و تا پایان عمر با آنها همراه می باشد.

انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش نرخ رشد معلولیت با بهره گیری از ابزارها و روش های مختلف و نیز ایجاد امکانات رفاهی و اجرای برنامه های متعدد و متنوع توانبخشی در وجوه توانپزشکی، توانبخشی اجتماعی، توانبخشی حرفه ای و به ویژه توانبخشی آموزشی همگی از جمله وظایف ذاتی سازمان بهزیستی کشور بوده که تولیت امور معلولان را بعهده دارد. ارائه چنین خدماتی به جامعه و افراد معلول و خانواده آنها نویدبخش آن است که در چشم انداز زندگی این عزیزان شرایطی ایجاد شده و تسهیلات و زمینه هایی فراهم گردد تا ایشان از شرایط برابر با سایر افراد جامعه برخوردار شده و با مشارکت هر چه بیشتر و عینی تر در جهت تجلی حقوق حقه خود گام بردارند.

 

سازمان بهزیستی

در حال حاضر سازمان بهزیستی در امر حمایت و مراقبت از خانواده هایی که مشکلاتی مثل شما دارند وظایفی را بر عهده گرفته است؛ و مشاوره هایی را در زمینه مشکلاتی که با آنها روبرو می شوید در حد توان مشاورین خود ارائه می نماید. یکی از مهمترین مسوولیتهای این سازمان، توانبخشی مددجویان می باشد. توانبخشی عبارت است از فرایندی متشکل از اقدامات هدفمند در جهت قادرسازی شخص معلول به منظور دستیابی به سطح نهایی توانایی و عملکرد جسمی – حسی – ذهنی – روانی اجتماعی و حفظ این توانائیها، بر این اساس توانبخشی وسیله ای در جهت زندگی معلولین برای استقلال بیشتر است. در تعریف توانبخشی مفاهیمی مانند کاهش اثرات معلولیت، قادرسازی برای دستیابی به استقلال، کیفیت بهتر زندگی و خود یاری افراد معلول نهفته می باشد.

 

ازجمله وظایف سازمان بهزیستی شامل این موارد است:

  • حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست و نیازمند و ارائه خدمات مختلف به آنها
  • ارائه خدمات مختلف به عموم کودکان و نوجـوانان 
  • حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال بی‌سرپرست 
  • ساماندهی، حمایت و نگهداری از کودکان خیـابانی  
  • ارائه خدمات‌ مختلف به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب 
  • بـیمه اجـتماعی زنان خانـه‌دار کشور 
  • تأمیــن جهیـزیه مورد نیاز ایتام ، معلولان و آسیب‌دیدگان نیازمند 
  • ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به معلولان ، سالمندان و بیماران روانی مزمن 
  • حمایت و نگهداری معـلولان غیرقابل توانبـخشی 
  • ساماندهی، حمایت و نگهداری سالمندان نیازمند
  • ساماندهی، حمایت و نگهداری بیماران روانی مزمن
  • ارائه خدمات آموزشی به معلولان
  • خدمات تربیت بدنی و ورزش ویژه معلولان و کم‌توانان
  • ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به بیماران جذامی
  • پیشگیری از معلولیت‌ها
  • پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (از جمله طلاق ـ‌خودکشی ـ کودک آزاری(
  • آموزش مهارتهای زندگی (فردی و اجتماعی(
  • پیشگیری از اعتیاد به موادمخدر، درمان و بازتوانی معتادان
  • تحت‌پوشش قراردادن گروههای هدف از نظر بیمه خدمات درمانی
  • و سایر حمایت‌های مورد نیاز

 

“اهمیت مراقبت خانواده محور و نقش پرستار بهداشت جامعه”

اینکه ما چرا خانواده را برای آموزش انتخاب کردیم در زیر اشاره ای به آن می نمایم:

یکی از اصلی ترین رویکردهای کار با خانواده های آسیب پذیر( مثل شما که دارای کودک کم توان هستید) در پرستاری بهداشت جامعه، رویکرد خانواده به عنوان مددجو است. در این رویکرد تمرکز اولیه بر خانواده و ثانویه بر افراد است. خانواده به عنوان جمع تک تک افراد آن نگریسته می شود.تمرکز بر این است که وقتی اعضای خانواده یک مشکل بهداشتی را تجربه می کنند، خانواده به عنوان کل، چه واکنشی از خود نشان می دهد.

انیستیتوی مراقبت خانواده محور، این رویکرد و مدل مراقبتی را بصورت یک رویکرد برنامه ریزی، تحویل وارزیابی مراقبتهای سلامت و آموزش حرفه ای بعنوان اساس تامین منافع متقابل و مشترک بین بیماران، خانواده ها و ارائه دهندگان مراقبت تعریف می نماید. این رویکرد از مراقبت بطور مستقیم به نتایج بهتر در حوزه سلامت، تخصیص عاقلانه تر منابع و رضایت بیشتر بیمار و خانواده می انجامد. هسته اصلی در این رویکرد ازمراقبت این است که خانواده کودکان به عنوان مهمترین و اثرگذارترین افراد در زندگی کودک محسوب شده و می توانند حمایت، راحتی وآرامش را در طی دوران بحران زای بیماری برای کودک به ارمغان آورند. احترام گذاشتن به این نقش یک اصل مرکزی در مراقبت خانواده محور است.

ما نیز برنامه مراقبتی خود از شما خانواده محترم را بر این اصل مهم استوار کردیم و اعتقاد داریم که آموزش اعضای خانواده برای مراقبت هر چه بهتر و موثرتر از فرد دچار کم توانی ذهنی خیلی مهم و کارا می باشد.

نقش هایی که یک  پرستار بهداشت جامعه در پیشگیری از معلولیت ها می تواند داشته باشد، شامل مشارکت در مراقبت از کودک و ارائه راهنمایی های لازم به خانواده، تعیین نقاط ضعف و قوت خانواده، جلوگیری از پیشرفت معلولیت، سعی در خودکفایی معلول و قادر سازی وی در برخورد با مشکلات، ارجاع جهت مشاوره و در صورت توان انجام مشاوره، کمک به کودک و خانواده در فعالیت هایی که باعث خوشحالی آنان می شود وکمک به والدین در شناخت بهتر کودک و رفتارش می باشد.

اما در جامعه ما بدلیل اینکه جایگاه پرستاری بهداشت جامعه آنطور که باید تعیین نشده است؛ و بیشتر پرستار در بالین بیمار آنهم در بیمارستان ها و درمانگاه ها به ارائه خدمت می پردازد؛ از ارائه خدمات پرستاری بهداشت جامعه، در حال حاضر برای شما معذوریم و این طرح تحقیقی را در راستاری نقش پرستار بهداشت جامعه در مراقبت و حمایت از خانواده های دارای کودک کم توان ذهنی طراحی و اجرا می نماییم.

در ادامه به ارائه مطالب آموزشی خواهیم پرداخت لطفا توجه و دقت لازم را داشته باشید.

کم توانی ذهنی یا معلولیت ذهنی

برای آشنایی شما خانواده محترم  در مورد داشتن کودک کم توان دهنی ، معلولیت و اینکه عوامل ایجاد کننده این بیماری چیست و چگونه می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد و اینکه در صورت معلول بودن یکی از اعضای خانواده چطور می توان با او برخورد کرد و چه مواردی را رعایت نمود این دفترچه راهنما تهیه شده است.

ﺗﻮﻟﺪ و ﺣﻀﻮر ﻛﻮدﻛﻲ ﺑـﺎ ﻛـﻢ ﺗـﻮاﻧﻲ ذﻫﻨـﻲ در ﻫـﺮ ﺧﺎﻧﻮادهای ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ روﻳﺪادی ﻧﺎﻣﻄﻠﻮب و ﭼﺎﻟﺶ زا ﺗﻠﻘﻲ ﺷﻮد ﻛﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺗﻨﻴﺪﮔﻲ، ﺳﺮﺧﻮردﮔﻲ، اﺣـﺴﺎس ﻏـﻢ و ﻧﻮﻣﻴﺪی را ﺑﻪدﻧﺒـﺎل ﺧﻮاﻫـﺪ داﺷـﺖ. ﺷـﻮاﻫﺪ ﻣﺘﻌـﺪدی وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﻨـﺪ واﻟـﺪﻳﻦ ﻛﻮدﻛـﺎن دارای ﻣﺸﻜﻼت ﻫﻮﺷـﻲ، ﺑـﻪ اﺣﺘﻤـﺎل ﺑﻴـﺸﺘﺮی ﺑـﺎمشکلات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻏﺎﻟﺒﺎًﻣﺎﻫﻴﺖ ﻣﺤـﺪود ﻛﻨﻨﺪه، ﻣﺨﺮب و ﻓﺮاﮔﻴﺮ دارﻧﺪ، ﻣﻮاﺟﻪ می شوند. در ﭼﻨــﻴﻦ ﻣــﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﮔﺮﭼــﻪ ﻫﻤــﺔ اﻋﻀﺎی ﺧﺎﻧﻮاده و ﻛﺎرﻛﺮد آن، آﺳﻴﺐ ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ، اﻣﺎ ﻣـﺎدران ﺑـﻪ ﻋﻠّـﺖ داﺷـﺘﻦ ﻧﻘـﺶ ﺳﻨﺘﻲ “ﻣﺮاﻗﺐ”، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎی ﺑﻴﺸﺘﺮی در ﻗﺒﺎل ﻓﺮزﻧـﺪ ﻛﻢﺗﻮان ﺧﻮد ﺑـﻪ ﻋﻬـﺪه ﻣـﻲﮔﻴﺮﻧـﺪ ﻛـﻪ در ﻧﺘﻴﺠـﻪ، ﺑـﺎ ﻣﺸﻜﻼت رواﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ. ﻓﺮض ﺑﺮ اﻳـﻦ اﺳــﺖ ﻛــﻪ ﻣــﺸﻜﻼت ﻣﺮﺑــﻮط ﺑــﻪ ﻣﺮاﻗﺒــﺖ از ﻓﺮزﻧــﺪ ﻣﺸﻜﻞدار، واﻟﺪﻳﻦ، ﺑﻪوﻳﮋه ﻣﺎدر را در ﻣﻌﺮض ﺧﻄﺮ اﺑـﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻼت ﻣﺮﺑﻮط ﺑـﻪ ﺳـﻼﻣﺖ رواﻧـﻲ ﻗـﺮار ﻣـﻲدﻫـﺪ. ﺑﺮرﺳﻴﻬﺎ ﻧﺸﺎن داده اﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎدران دارای ﻓﺮزﻧـﺪ ﻛﻢﺗﻮان ذﻫﻨﻲ، در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑـﺎ ﻣـﺎدران ﻛﻮدﻛـﺎن ﻋـﺎدی، سطح سلامت عمومی پایین تر و اضطراب بیشتر، احساس شرم و خجالت بیشترو سطح بهزیستی روانشناختی پایین تری دارند.

همچنین طبق مطالعات مختلف روشن شده است که آموزش به مراقبین از این کودکان، بخصوص والدین آنها، باعث افزایش دانش، نگرش و مهارتشان در مراقبت و حمایت از کودکانشان شده و از میزان استرس و اضطرابشان می کاهد.

همانطوریکه می دانید بزرگترین سرمایه هر کشور نسل آینده ی سالم، دانا، باهوش و خلاق می باشد. از همین رو در کشورهای پیشرفته سرمایه گذاری وسیع و اقدامات جدی در جهت سالم سازی و به سازی نسل آینده انجام می شود پیشرفت علوم باعث طولانی شدن عمر نوزادان پر خطر شده و یقینا وضعیت های مزمن را در کودکان افزایش داده است. اما علیرغم تمام پیشرفتها، کم توانی ذهنی یک ناراحتی و وضعیت مادام العمر محسوب می شود، و نیاز هست که برای کمک به چنین خانواده هایی گامهای اساسی برداشت.

شیوع ناتوانی ذهنی در جهان از ۱درصد تا۳درصد متفاوت است. اما شیوع ناتوانی ذهنی در ایران بطور رسمی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال در مورد کودکان می توان تخمین هایی را برآورد کرد، بنا به مطالعه انجام یافته در ایران حدود ۳۶۰۰۰۰ کودک زیر ۱۵ سال دچارکم توانی ذهنی هستند.

پس می بینیم که خانواده های زیادی چنین فرزندانی را دارند وبا مشکلاتی که شما با آنها مواجه هستید مواجه می باشند. بنابراین خود را خدای نکرده سرزنش ننمایید که چرا این اتفاق برای خانواده ما افتاده است چرا که خیلی از خانواده های دیگر نیز شرایط شما را دارند.پس بیایید با افزایش اطلاعات خود در مورد مراقبت از این عزیزیان، کیفیت زندگی آنان را افزایش دهیم و در حد امکان بهترین خدمات را برای این کودکان مهیا سازیم.

معلولیت را می توان  به سه دسته تقسیم کرد:

 ۱- معلولین جسمی ۲- معلولین اجتماعی ۳- معلولین ذهنی

چون موضوع بحث ما معلولیت ذهنی می باشد، مطالب ارائه شده نیز برای این افراد تهیه شده است لطفا جهت کسب اطلاعات در مورد نحوه مراقبت و حمایت از فرزندتان به مطالب ارائه شده دقت نمایید.

در مورد تعریفی که از معلولیت می توان ارائه داد، می توان گفت متخصصین این رشته با توجه به تقسیم بندیهای مختلفی که هر کدام در رابطه با معلولیت انجام می دهند تعاریف متنوعی نیز از این مقوله بیان می نمایند. در این میان انجمن ناتوانی تکاملی و ذهنی امریکا، که انجمن بین الملی بوده و سابقه طولانی در کار با افراد معلول دارد،  کم توانی ذهنی را محدودیت در عملکرد ذهنی و رفتار سازشی تعریف می کند، که قبل از ۱۸ سالگی بروز کرده وموجب می شود فرددر مهارتهای سازگاری عملی، اجتماعی و مفهومی دچار مشکل باشند؛ تعریف می کند.

منظور از مهارتهای سازگاری عملی، اجتماعی و مفهومی انجام کارهای است که در هر سن خاص به طور معمول از فرد انتظار می رود که مثل همسالان خود رفتار کند.

تقسیم بندی که از کم توانی ذهنی بعمل آوده اند یکی به این صورت است که به چهار گروه تقسیم کرده اند:

الف) کم توانی ذهنی خفیف ( ضریب هوشی ۵۰ تا ۶۹)

 ب) کم توانی ذهنی متوسط ( ضریب هوشی ۳۵ تا ۴۹)

 ج) کم توانی ذهنی شدید ( ضریب هوشی ۲۰ تا ۳۴)

 د) کم توانی ذهنی بسیار شدید ( ضریب هوشی کمتر از ۲۰).

و یا به این صورت هم تقسیم بندی می کنند:

  • کودکان مرزی: رفتار و ظاهر این کودکان عادی است، حافظه قوی ولی ضعیف در مسایل ریاضی دارند.
  • کودکان آموزش پذیر: ۸۰ درصد کودکان کم توان ذهنی را شامل می شوند که با کمک و تشویق و استفاده از روش ههای صحیح قادر به ادامه تحصیل تا کلاس چهارم و پنجم ابتدایی می باشند، از عهده مشاغل ساده بر می آیند.
  • کودکان تربیت پذیر: این کودکان می توانند یاد بگیرند که ادرار و مدفوع خود را کنترل کنند، خواندن را یاد می گیرند ولی قادر به نوشتن نیستند، مشاغل ساده را یاد می گیرند.
  • کودکان پناهگاهی: این کودکان نارسایی حسی و حرکتی دارند و دیرتر از هر کودکی می ایستند و بندرت راه می افتند و نمی توانند ادرار و مدفوع خود را کنترل نمایند.

Taghzieh

علل اصلی معلولیت های ذهنی و حسی – حرکتی کدامند:

در ۲۵ درصد موارد علل آن شناخته شده است و در بقیه موارد علت آن ناشناخته می باشد. از عوامل شناخته شده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- عوامل ارثی: یکی ازعوامل مورد توجه در بررسی علل معلولیت های جسمی، ذهنی و حسی – حرکتی کودکان و نوجوانان

استثنایی در مناطق شهری و روستایی، به عوامل ارثی مربوط می شود. عوامل ارثی، در واقع مجموعه ی صفت ها و ویژگی های غیراکتسابی نیاکان هستند که از والدین و به وسیله ی ژن ها به فرزندان انتقال می یابند.

۲-  عوامل مادرزادی یا شرایط دوران بارداری: یکی دیگر از عوامل مورد توجه در بررسی علل معلولیت های جسمی، ذهنی و حسی – حرکتی کودکان و نوجوانان استثنایی در مناطق شهری و روستایی, به عوامل مادرزادی یا شرایط دوران بارداری مربوط می شود. دوره مادرزادی یا بارداری، به معنای خاص آن، پس از تشکیل نطفه تا زمان تولد در نظر گرفته می شود. سالم نبودن و بیماری مادر در دوران بارداری، نداشتن تغذیه کافی و مناسب، وجود انواع بیماری و عفونت ها در دوران بارداری، و نیز مشکلات و مسایل عاطفی و روان شناختی مادر در زمان بارداری و آلودگی هوا و محیط، گاهی اوقات از جمله علل اصلی شرایط نامساعد دوران بارداری مادر است که در رشد کودکی که متولد می شود، تأثیر دارد.

۳-  عوامل یا شرایط نامطلوب موثر در زمان تولد : عامل دیگر علل معلولیت های جسمی، ذهنی و حسی – حرکتی کودکان و نوجوانان استثنایی در مناطق شهری و روستایی عوامل یا شرایط  نامطلوب مؤثر در زمان تولد است. مشکلات زایمان، مصرف بی رویه داروهای آرام بخش، برای کاهش دردهای زایمان، زایمان های غیر بهداشتی، آلودگی محیط زایمان، کمبود اکسیژن در اتاق های زایمان، از مواردی است که می تواند منجر به آسیب های ذهنی و جسمی کودک شود.

۴-  شرایط نامطلوب و آسیب زای دوران اولیه رشد یا پس از تولد:

عامل دیگر علل معلولیت های جسمی، ذهنی و حسی – حرکتی کودکان و نوجوانان استثنایی در مناطق شهری و روستایی به شرایط نامطلوب و آسیب زای دوران اولیه ی رشد یا پس از تولد مربوط می شود. عوامل متعددی همچون وارد آمدن ضربه به سر نوزادان و کودکان خردسال، سهل انگاری در نگهداری کودکان، تنبیه های بدنی، ابتلا به برخی بیماری های عفونی (نظیر سرخک، آبله مرغان، اوریون)، تغذیه نامناسب کودک (کمبود انواع پروتئین ها و ویتامینهای ضروری و حیاتی)، مسمومیت های شیمیایی، انجام ندادن معاینات لازم، محرومیت های فرهنگی، محیطی و اجتماعی و عاطفی، حوادث و آسیب های ناشی از بازی ها و تفریحات خطرناک می توانند در رشد طبیعی کودک اختلال ایجاد کنند.

خصوصیات معلولیت کدام موارد می باشد؟

ویژگیهایی که فرد معلول دارد عبارتند از:

  • ناتوانی فیزیکی یا روانی و یا مخلوطی از هر دو در فرد ایجاد می کند.
  • قبل از ۲۲ سالگی(در تعریفی دیگر قبل از ۱۸ سالگی) ظاهر می شود.
  • این بیماری تا ابد یا انتهای زندگی همراه فرد هستند.
  • محدودیت بالقوه ای در ۳ حیطه یا بیشتر از فعالیتهای مهم زندگی ایجاد می کند که شامل مراقبت از خود، صحبت کردن، یادگیری، حرکت، ظرفیت زندگی مستقل و کفایت اقتصادی و اداره خود می باشد.

اقداماتی که می توان جهت جلوگیری از ایجاد معلولیت در زندگی افراد انجام داد و یا جلو بدتر شدن آنها را گرفت شامل سه نوع پیشگیری می باشد که توجه به آنها و عمل به موارد زیر موثر خواهد بود:

پیشگیری اولیه:

مراجعه به مراکز مشاوره خانواده و مشاوره ی ژنتیک پیش از ازدواج، امری مناسب و در موارد زیر بسیار ضروری است:

  • ازدواج فامیلی
  • وجود فرد معلول در یکی از خانواده های طرفین
  • ابتلاء یکی از طرفین به مشکلاتی چون صرع، بیماری قند و مانند آن
  • تمایل به داشتن فرزند بیشتر در حالی که فرزند پیشین معلول باشد.
  • ممانعت از بارداری زنان در سنین بسیار کم (نوجوانی) و در سنین بالا (بیشتر از ۴۰ سال).
  • مادرانیکه برای جلوگیری ازبارداری مدتی ازوسایل پیشگیری استفاده کرده اند، بهتراست تحت نظارت پزشک اقدام به بارداری کنند.
  • ناسازگاری گروه های خونی باید مورد توجه پزشک و والدین قرار گیرد.
  • استفاده از هر نوع دارو به ویژه در ماههای نخست بارداری باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.
  • مادران باردار باید در حد امکان از تماس با بیماران مبتلا به بیماری های عفونی و ویروسی پرهیز کنند.
  • مادران باردار لازم است از کشیدن سیگار، مواد مخدر، و مشروبات الکلی جدا پرهیز کند.
  • شرایط محیطی باید بگونه ای باشد که مادران باردار حتی الامکان در معرض تحریکات شدید و ناگهانی هیجانی و عاطفی قرار نگیرند.
  • متخصصان باید در موقع استفاده از ابزار کمکی جهت زایمان های سخت، نهایت دقت را به عمل آورند تا خطری متوجه نوزاد نشود.
  • در هنگام تولد، باید خون و ادرار کودک برای اندازه گیری مواد مختلف آن مورد آزمایش قرار گیرد، تا اگر عدم تعادلی وجود دارد بموقع بتوان اقدامات لازم را انجام داد.
  • اسباب بازی ها و وسایلی که برای استفاده کودکان تهیه می شود لازم است از جهت ایمنی و بی خطر بودن مورد توجه قرار گیرد.
  • تزریق بموقع واکسن ها و نیز ارجاع سریع کودک بیمار به پزشک متخصص، امری حتمی است.
  • مراقبت و مواظبت جدی کودک خردسال در مواجهه با سوانح و تصادفاتی که منجر به آسیب های مغزی می شود، همیشه مورد سفارش است.
  • کم کاری غده ی تیروئید مادرزادی و بیماری فنیل کتونوری از بیماری هایی هستند که اگر زود تشخیص نشوند باعث کم توانی ذهنی خواهند شد واگر در ماه اول تولد تشخیص داده شوند قابل پیشگیری هستند.

 

پیشگیری ثانویه ( اقداماتی که بعد از تولد نوزاد کم توان ذهنی در مراحل اولیه تشخیص می توان انجام داد):

بیماری کم توانی ذهنی درمان ندارد وبهترین راه کنترل جلوگیری ازبروزآن است.به نظرنمی رسد داروهای خاصی نیزدرکنترل پیشرفتاختلال مؤثرباشند. مهمترین روش درمانی افرادکم توان ذهنی افزایش میزان سازگاری آنها با محیط زندگی وتنظیم توقعات محیطی و سطح کارآیی این افراد درخانواده وجامعه میباشد.مهمترین مسأله این است که عقب افتادگی کودک هرچه زودترتشخیص داده شود واقدامات اساسی درهمه جهات انجام گیرد تاآنچه درتوانایی ذاتی کودک نهفته است خودنمایی کند وکودک زندگی طبیعی داشته باشد.

 

پیشگیری سطح سوم (اقداماتی که بعد از تولد نوزاد کم توان ذهنی در مراحل دیرتر تشخیص می توان انجام داد):

انجام مشاوره خانواده و مشاوره ی فردی در جهت محدود کردن تأثیرات کم توانی ذهنی ضرورت دارد . استفاده از روش های توصیه شده توسط افراد متخصص در تقویت و حفظ کارآیی عملی این افراد می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و ساز گاری مناسب تر با فشارهای معمول زندگی افراد کم توان ذهنی گردد. آموزش کودک و خانواده ، آموزش مهارت های کلامی، محیطی، ارتباطی، اجتماعی، همچنین آموزش های ویژه و آموزش های مهارت های جسمی همگی می توانند در سازگاری و رشد بهتراین افراد و توانبخشی آنان کمک مؤثری داشته باشند.

لازم به ذکر است که خدمات ارائه شده توسط سازمان بهزیستی برای کودک شما اکثرا پیشگیری از نوع سوم می باشد.

 افراد معلول باید مثل هر کس دیگری از زندگی عادی برخوردار باشند. همه کودکان احتیاج به کمک دارند و برای انجام کارها باید آموزش بینند. کودکان معلول کمک بیشتری نیاز دارند. در نتیجه آموزش های مخصوصی باید بگیرند چون کارها را سخت تر از خواهر و برادران غیر معلول خود انجام می دهند.

ادامه دارد…

 

جهت مشاهده بخش دوم این بسته آموزشی لطفاً اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

15 − پانزده =

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید رد کردن