آنچه که در این مطلب مشاهده می کنید گزارشی از اقدامات کارشناس مسئول بهداشت محیط یکی از بیمارستان های کشور است که در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت محیط در بیمارستان انجام شده است. هدف از انتشار این گزارش آشنا سازی و توجه مسئولان، مدیران و سرپرستاران است با فعالیت های کارشناسان بهداشت محیط در بیمارستان در جهت شناسائی و برطرف کردن مشکلات و نواقص موجود.
چکیده فعالیتهای واحد بهداشت محیط بیمارستان در بخش ها و واحدهای مختلف:
آشپزخانه :
- نصب تابلو های هشداردهنده و استیکر قرمز در قسمت ورودی های آشپزخانه و جداسازی محیط بیرون وداخل آشپزخانه
- پیگیری جهت تعبیه جاکفشی و دمپائی با تمایز رنگ ابی و سفید در قسمت ورودی
- پیگیری جهت تهیه کارت بهداشتی هر ۶ ماه یکبار وگواهینامه بهداشت عمومی و انجام واکسنیاسیون و انجام معاینات طب کار و درج در پرونده بهداشتی
- اجباری نمودن استحمام قبل ازورود و خروج ازآشپزخانه
- جداسازی غذای خام و پخته در یخچالها و سردخانه ها
- جداسازی محل کباب زنی با محیط داخلی آشپزخانه
- جداسازی محل شستشوی سبزیجات و گوشت از نزدیکی محل پخت
- اجباری نمودن استفاده از کلاه ، ماسک و دستکش در زمان تهیه و سرو غذا
- نصب تراکت آموزشی در قسمتهای مختلف ( گندزدایی سبزیجات ، تهیه ، فراوری غذا و بهداشت فردی )
- پیگیری جهت تعبیه سینک سه قسمتی و نصب در محل شستشوی سبزیجات
- هماهنگی جهت خرید ظروف دارای در پوش جهت نگهداری مواد غذایی پخته و فرآوری شده
- معدوم نمودن مواد غذایی مازادپخته بعد از پایان روز و جلوگیری از فریز نمودن مواد غذایی پخته
- پیگیری جهت تعبیه پایه در زیر کمدهای رختکن پرسنل
- قفسه بندی انبار موادغذایی ونصب تهویه و دماسنج دراین قسمت
- هماهنگی جهت تخلیه کلیه کارتن وسایل و مواد غذایی در قسمت بارانداز قبل از ورود به انبار و سردخانه ها
- جداسازی محل شستشو مرغ و گوشت از محل نگهداری سیب زمینی و پیاز
- هماهنگی جهت استفاده از سردخانه زباله در اشپزخانه
- هماهنگی جهت جداسازی تخته های چوبی تعبیه شده در زیر کابینت ها
- هماهنگی جهت گندزدایی ظروف عفونی بیماران قبل از ورود به ظرفشویی بیماران
رختشویخانه :
- نظارت در زمینه رعایت بهداشت فردی
- تهیه جاکفشی و رعایت فاصله بین محیط داخل و خارج
- تهیه کارت بهداشت و گواهینامه بهداشت عمومی ، واکسیناسیون و معاینات ادواری و درج پرونده بهداشتی
- هماهنگی و پیگیری مکرر در زمینه جداسازی منطقه تمیزو کثیف لاندری ( تعبیه ماشین های لباسشوئی در قمست کثیف و تعبیه خشک کن ها و اتوی پرسی و قلطکی در قسمت تمیز – جداسازی بین های مورد استفاده در قسمت تمیز و کثیف – مجزا بودن محل دریافنت البسه آلوده و خروج البسه تمیز از لاندری و نیز اختصاص ماشین مخصوص جهت شستشوی البسه عفونی )
- آموزش پرسنل در زمینه نحوه استفاده از مواد شوینده و گندزداها
- تهیه جعبه کمکهای اولیه
- هماهنگی جهت شستشوی روتین ( شیفت صبح و بعد ازظهر ) و گندزدایی با وایتکس ۲%
- هماهنگی جهت تعویض ترالی های کهنه و فرسوده
- نصب پایه در زیر کمدهای لباس
- پیگیری جهت رفع مشکل تهویه نامطلوب
- اجرایی نمودن استفاده از ماسک و دستکش و کاور مخصوص در قسمت دریافت البسه ( پرسنل داخل و خارج )
- نصب تراکت آموزشی در داخل لنژ
- امکانات و تجهیزات بهداشتی موجود در لاندری : ماشینهای لباسشوئی دو درب – ماشین مخصوص جهت شتسشوی البسه عفونی – اتاقک لکه گیر
بخشها:
- بهسازی برخی از آبدارخانه های و اتاقهای معاینه بخش ها ( استفاده از کاشی بجای رنگ روغن )
- نصب توری برروی تمام فاضلابروها
- پیگیری جهت نظافت مستمر یخچالها و کمد های داخل بخش
- استفاده از چسب آکواریوم جهت پر نمودن منافذ دسشویی ها
- مجزا نمودن دستمالهای تنظیف با رنگهای متفاوت ( یخچال ، کمد ، دیوارها ، دستگیر ه اتاق و..)
- پیگیری جهت نصب ضربه گیر در تمام قسمتها
- پیگیری جهت تعمیر منافذ و خراشیدگیها و تعمیر کلید و پریزها
- تفکیک و جمع آوری ملحفه ها با رنگ های متمایز زرد و آبی
- نظارت بر نحوه صحیح استفاده از گندزداها توسط پرسنل خدمات و کمک پرستار
- پیگیری جهت بهسازی و تعبیه تی شور در برخی بخشها
- پیگیری جهت نصب پرده هوا در قسمتهای ورودی بیمارستان
- بعلت مشکلات تهویه د رقسمت اتاقهای کثیف پیگیری جهت خرید CFM سنج و بالانس نمودن دریچه های ورودی و خروجی هوا
- پیگیری جهت نصب سفتی باکس و سطل زباله برروی ترالی های پانسمان
- انجام بی خطر سازی زباله های عفونی توسط دستگاههای ماکروویو
- تنظیم برنامه جمع آوری زباله ها از بخشها توسط مامورین مخصوص جمع آوری و حمل زباله ها
- پیگیری جهت انجام دزیمتری دستگاههای CATLAB و رادیولوژی
- پیگیری جهت تعمیر چراغهای خطر اتاقهای رادیولوژی PASS CASSETTE و پیگیری جهت تعمیردرب اتاق OPG رادیولوژی و سرب کوبی دربهای ورودی به اتاق سنگ شکن بعلت نشت اشعه
- نصب تراکت آموزشی جهت واشینگ بخش ها و اتاق عمل و نظارت مستمر برنحوه انجام کار
- بازرسی مکرر از هواسازها و پیگیری جهت نظافت محلهای مذکور
- همکاری با BMS و پیگیری جهت تمیز و یا تعویض نمودن به موقع فیلترها
- نظارت و هماهنگی جهت تعویض بموقع کپسولهای اطفاء حریق و چک نمودن دریچه های آب آتش نشانی
آزمایشگاه :
- پیگیری جهت تعویض محل سنیک درقسمت پاساژ بافت پاتولوژیکی و نصب هود بر روی قسمت مذکور و جلوگیری از انتشار فرمالین در اتاق کار
- نصب هود در قسمت باکتریولوژی آزمایشگاه
- جداسازی کپسولهای استیلن و گزیلن از نزدیکی دستگاه اتمیک ابزوربشن و مجهز نمودن محل استقرار کپسولها به detector
- نصب هود بر روی دستگاه اتمیک
- پیگیری جهت تعویض بموقع کربن فعال دستگاه پاساژ بافت
- تعبیه چاه پاتولوژیکی در قسمت بیرون بیمارستان جهت حذف ضایعات پاتولوژیکی
- پیگیری جهت تعمیر لگن شور های بیمارستان و نصب لگن خرد کن
آموزش:
- آموزش پرسنل آشپزخانه بصورت سه ماهه و آموزش چهره به چهره
- تهیه و نصب تراکت آموزشی ( بهداشت فردی تهیه و سرو غذا و بهداشت وسایل )
- تهیه و نصب پوستر آموزشی در خصوص آنفوانزای پرندگان ، وبا و راههای جلوگیری از آن
- تهیه مطالب علمی و نصب در بردهای آموزشی بخش ها و آَشپزخانه و لاندری وخدمات
- آموزش پرسنل خدمات و کمک پرستار در زمینه های مرتبط
مبارزه با حشرات و جوندگان :
- تهیه برنامه عملیاتی مبارزه جوندگان در ابتدای سال
- نصب دستگاههای اولتراسونیک در قسمت های ورودی بیمارستان
- طعمه گذاری در قسمت بیرون در اطراف بیمارستان
- تعبیه تله های چسبی در قسمتهای مختلف بیمارستان و سقف های کاذب و انبار
- گردپاشی ( پودر گریز ) در اطراف باغچه ها و فضای سبز برای جلوگیری از ورود مارمولک و مار بداخل بیمارستان
- آموزش پرسنل خدمات جهت مبارزه با حشرات ، خزندگان و جوندگان
- سمپاشی بیمارستان براساس برنامه زمان بندی و برحسب ضرورت
- سمپاشی راههای فاضلاب روی داخل ساختمان هر سه ماه یکبار و منهولهای فاضلاب هر ماه یکبار
- نصب توری برروی ورودی های مختلف و پرده هوا
آب و فاضلاب :
- انجام کلرسنجی آب بیمارستان
- انجام تهیه نمونه میکربی ماهیانه از مخازن و از سیستم لوله کشی
- تهیه نمونه شیمیایی هر سه ماه یکبار
- شستشوی مخازن ذخیره اب بیمارستان و گندزدایی با کلر
- ارسال و پیگیری نتایج BOD5 -COD فاضلاب بیمارستان
- انجام مکاتبات با مرکز بهداشت و آب و فاضلاب د رخصوص نامطلوب بودن رنج کلر باقیمانده
سایر قسمتها :
- پیگیری جهت نصب detector و smoking در قسمت هواسازهای بیمارستان
- پیگیری جهت نصب فرش عایق در کنار تابلوهای برق بیمارستان
- پیگیری جهت انجام صداسنجی در قسمت موتورخانه و در نتیجه پیگیری جهت خرید گوشی محافظتی و استفاده صحیح از آن در مورتور خانه بیمارستان
- نصب اگزوزفن در قسمت پائین اتاق در اتاقک تزریق کلر تصفیه فاضلاب
- هماهنگی جهت تخلیه چربی گیرهای آشپزخانه و همچنین سمپاشی محل
ساخت جایگاه نگهداری موقت زباله
و پیش بینی رختکن ، حمام ، محل دپوی زباله معمولی و عفونی و محل نصب اتوکلاو مخصوص امحاء زباله های عفونی
پیگیری جهت خرید اتوکلاو مخصوص امحاء زباله های عفونی
آزمایش بر روی قرصهای کلربا ریشه آلی به دلیل جایگزینی آنها با آب ژاول ( وایتکس )
نظر به اینکه آب ژاول های موجود در بازار میزان و درصد کلر آنها متفاوت بوده و جهت آماده سازی محلول گندزدا و یا ضد عفونی کننده با درصد مشخص با مشکلات زیاد مواجهه هستیم و از طرف دیگر استفاده از آب ژاول ایجاد بوی زیادی در محیط می کند لذا بر روی انواع قرص های کلر موجود در بازار و نحوه عملکرد آن در حال بررسی و تحقیق می باشیم .
خرید حشره کش برقی جهت ورودی آشپزخانه و سلف سرویس
طراحی دفاتر بازدید از بخشها
واکسیناسیون و تشکیل پرونده بهداشتی کلیه نیرو های بیمارستان
تهیه و نصب دستورالعملهای گندزدایی به تفکیک سطوح فیزیکی و وسایل و تجهیزات
پیش بینی و خرید لباس های مخصوص و تجهیزات ایمنی برای نیروهای خدماتی که در بخش زباله فعالیت می نمایند
تهیه فرم های مربوط به مدت زمان کارکرد چراغهای اشعه
برگزاری کلاسهای آموزشی به صورت مرتب توسط تیم بهداشت وکنترل عفونت
هماهنگ سازی بین بخشها و سی اس آر در رابطه با تاریخ ستهای استریل
نظارت دقیق بر نحوه رقیق سازی و گندزدایی بخشها مخصوصا در مواقع بروز عفونت بیمارستانی
بهسازی دیواره های سردخانه
خریداری رطوبت سنج برای اتاقهای عمل و سنجش و ثبت رطوبت
تکمیل وسایل اتاقهای ایزوله در صورت بروز موارد عفونت
سنجش صحت عملکرد دستگاه اتوکلاو در آزمایشگاه توسط تستهای شیمیایی و ثبت آنها
مجهز کردن سبد نمونه برداری آزمایشگاه به سیفتی باکس
تهیه فرم مربوط به زمان تعویض فیلترها (بک فیلترها و فیلترهای اولپا )
کلر سنجی مرتب آب بیمارستان وکنترل آب از لحاظ شیمیایی و میکروبی
تقویت سیستم تهویه در اتاق ثبوت و ظهور در بخش رادیولوژی
بازسازی دریچه اگزوزفن برخی از بخشها
خرید رطوبت سنج جهت انبار دارو
برنامه ریزی جهت نظافت و گندزدایی مرتب آمبولانسها و نظارت بر انجام کار
گذراندن دوره بهداشت عمومی توسط پرسنل خدمات
فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در خصوص موازین بهداشت محیط بیمارستان و کنترل عفونت ها
سایر فعالیتهای انجام شده توسط واحد بهداشت محیط بیمارستان :
– بازدید روزانه از آشپزخانه، لنژری، انبار مواد غذایی، سردخانه ها و دکه فروش مواد غذایی و نیز محل دفع زباله، ارائه آموزشهای لازم به صورت چهره به چهره
بازدید روتین از بخش های هر دو بیمارستان و نظارت بر عملکرد نیروهای خدماتی وآموزش آنان بصورت چهره به چهره و تکمیل چک لیست های مربوطه
– سمپاشی کلیه بخش های هر دو بیمارستان علیه سوسک و حشرات موذی و طعمه گذاری علیه موش و جوندگان
– نمونه برداری میکروبی از آب لوله کشی هر دو بیمارستان بصورت شش ماهه
– نمونه برداری شیمیایی از آب لوله کشی و چاه بیمارستان بصورت سالیانه
– کلرسنجی روزانه بیمارستان و تهیه یکدستگاه کلریناتور و نصب آن در شروع فصل گرما
– نمونه برداری از فاضلاب ورودی و خروجی سپتیک تانک بیمارستان ابن سینا جهت بررسی راندمان و کارآیی سپتیک و ثبت نتایج
– نمونه برداری مواد غذایی از غذای پخته آشپزخانه
– معرفی کلیه نیروهای خدماتی شاغل در بخش ها، آشپزخانه ، لنژری، انبار مواد غذای، سلف سرویس، مهدکودک و نیز دکه فروش مواد غذایی به مرکز بهداشت شهرستان جهت اخذ کارت معاینه بهداشتی
– معرفی نیروهای شاغل در آشپزخانه به آموزشگاه بهداشت عمومی و دریافت گواهینامه آموزشی
– احداث اتاقک نگهداری زباله در انتهای بیمارستان طبق شرایط بهداشتی
– تهیه کانتینر فایبرگلاس در دو رنگ زرد و آبی با حجم های ۱۱۰ و ۶۶۰ لیتری جهت تفکیک زباله های عفونی و غیرعفونی
– به کارگیری یک نیروی خدماتی جهت جمع نمودن زباله از بخش ها به محل دفع زباله و اختصاص لباس کار زردرنگ و وسایل حفاظت فردی جهت ایشان و انجام واکسیناسیون هپاتیت در سه مرحله
– برگزاری جلسات بهداشت و کنترل عفونت و تعیین اعضاء و شرح وظایف با سرپرستی مدیریت بیمارستان
– بهسازی و جداسازی فضای تمیز و کثیف در لنژری
– جداسازی گاری های حمل لباس کثیف از تمیز با کانتینر زرد و آبی
– بهسازی مهدکودک قدیمی با شرایط بهداشتی و مطابق با آیین نامه مقررات بهداشتی مهدهای کودک
– دعوت از کارشناسان سازمان آتش نشانی جهت بازدید بخش های پرخطر بیمارستان و ارائه راهکارهای لازم.
– تهیه نقشه جداسازی اتاق سبزیجات و گوشت و لبنیات در آشپزخانه و تأیید توسط کارشناسان معاونت درمان و مرکز بهداشت استان
– هماهنگی با کارشناسان آموزشی سازمان آتش نشانی جهت برگزاری کلاس اطفاء حریق و آموزش نکات ایمنی به پرسنل و نیروهای خدماتی
– کنترل موادغذایی خریداری شده جهت بیمارستان
– تشکیل جلسات آموزشی جهت پرسنل و نیروهای خدماتی
– تهیه پوستر و تراکت و اطلاعیه های بهداشتی و آموزشی و تکثیر رنگی در قطع A3 و توزیع در بخشهای بیمارستان
– تهیه مقالات بهداشتی و درج در نشریه داخلی مهر و سایت بیمارستان
– تحویل هالامید به بخش ها جهت ضدعفونی حمام و سرویس بهداشتی بیماران طبق دستورالعمل
– تحویل صابون گوگرد و شامپو گاما بنزن به بخش ها جهت استفاده و نظافت بیماران طبق دستورالعمل
– اختصاص دو دستگاه ماشین لباسشویی جهت شستشو و ضدعفونی حوله های بیماران
– تحویل هالامید به لنژری جهت ضدعفونی حوله های بیماران طبق دستورالعمل
– تهیه قرص های جوشان ضدعفونی سبزیجات جهت ضدعفونی سبزیجات در آشپزخانه و ارائه آموزش های لازم طبق دستورالعمل
– احداث و بهسازی دکه فروش مواد غذایی طبق شرایط آیین نامه بهداشتی و ملزم نمودن متصدی جهت گذراندن کلاس آموزشی و دریافت کارت تندرستی ۶ ماهه
– رسیدگی به شکایات پرسنل در خصوص مسائل و موارد بهداشتی در بیمارستان
با سلام فایل گزارش عملکرد واحد بهداشت محیط تو بیمارستانو اگه ممکنه واسم بفرستین
سلام جهت دانلود فایل درخواستی لطفا روی این لینک کلیک کنید