پمفلت آموزشی چیست؟
پمفلت نوعی رسانه آموزشی است . در ابعاد کاغذ A4تهیه میشود . و به طور معمول به سه قسمت تقسیم میگردد . این رسانه می تواند آموزشی ، هشدار دهنده و یا تبلیغاتی باشد .کم حجم بوده و برای مطالعه از حوصله شخص مطالعه کننده خارج نیست . پمفلت به عنوان یک تقویت کننده یادگیری برای جلسات گروهی و آموزشهای فردی مورد استفاده واقع میشود . به عنوان یک یاد آورنده نکات مهم جلسه آموزشی عمل می کند . این رسانه را در مکان ها ی عمومی و به هنگام در خواست افراد میتوان به آنها ارائه نمود .
موضوعات عمده مورد بررسی در این رسانه عبارت است از : ۱- بیماریها ۲- معرفی وسایل و روشها ۳- رفتار های بهداشتی
اصول کلی که جهت تهیه این رسانه می بایست در نظر باشد عبارت است از : منطبق بودن مطالب و تصاویر با شرایط محلی موجود –استفاده از تصاویر و رنگهای جالب –بر خورداری از زبان ساده و قابل فهم برای گروه هدف مورد نظر پمفلت –داشتن پیامهایی که می بایست کوتاه و مرتبط با موضوع پمفلت باشد و ذکر آدرسی جهت پاسخگوئی به سوالاتی که ممکن است به دنبال مطالعه پمفلت برای مخاطب پیش بیاید .
رسانه پمفلت در سه قسمت ۱- روی جلد ۲- صفحات داخلی ۳- صفحه پشت جلد بررسی می شود .
صفحه روی جلد :
– نام و نشان ساز مان تهیه کننده قید میشود .
– عنوان نشریه قید میشود .
– تصویر متناسب با موضوع ، طرح میشود .
– نام فرد ، واحد یا مرکز تهیه کننده ، قید میشود .
– نام ناشر ، شماره و تاریخ انتشار ( برای زمان انتشار نهائی ) قید میشود .
– گروه هدف هر پمفلت بهتر است قید شود.
صقحات داخلی :
– با نام خدا آغاز میشود .
– در مقدمه اهمیت موضوع قید میشود .
– از تصاویر مناسب با شرایط محلی استفاده میشود .
– از تنوع رنگ استفاده میشود .
– ادبیات به کار رفته ، ساده و قابل فهم می باشد .
– پیامها کوتاه بوده و برای گروه هدف پمفلت مفهوم می باشد .
– اگر موضوع بررسی یک بیماری باشد موادر زیر رعایت میشود .
– معرفی کلی بیماری
– راه های سرایت یا ابتلا به بیماری
– پیش گیری و درمان بیماری
– اگر موضوع پمفلت ، طریقه استفاده از وسایل و یا روشها باشد ، موارد زیر رعایت میشود .
– زمان استفاده
– مکان استفاده از وسیله
– مدت استفاده از وسیله یا روش
– طرز تهیه یا استفاده و تاثیرات وسیله یا روش
– اگر موضوع پمفلت بررسی رفتار باشد ، موارد زیر رعایت میشود .
– فایده یا ضرر رفتار مورد نظر .
صفحه پشت جلد پمفلت :
– در صورت نیاز از هشدار یا شعار ، آیه ، روایت یا نقل قول ( یکی یا چند مورد ) استفاده میشود .
– نشانی و شماره تماس جهت پاسخگوئی به سوالات قید میشود .
– تذکر : ویژگی یک شعار خوب استفاده شده در پمفلت عبارت است از : ساده و صریح باشد . مخاطب شعار معنی آن فورا بفهمد ( یعنی فرصتی را برای فکر کردن در باره منظور از طرح شعار از دست ندهد ) مثبت باشد ( دعوت به انجام یک رفتار باشد .با فعل مثبت تمام شود . ) –د راندازه و جاهای مختلف کار آئی داشته باشد . مرتبط با هدف کلیدی برنامه آموزشی باشد .
– تذکر : قبل از تهیه پمفلت می بایست تا حد امکان وضعیت اطلاعات گروه هدف مورد آموزش، نوع رفتار های أنها و در صورت امکان بررسی نگرش گروه هدف یا نمونه ای از أن بررسی شده و رسانه یاد شده به قصد تغییر دانش ، نگرش یا أموزش یک مهارت رفتاری تهیه شود .
– تذکر : طرح اولیه پمفلت می بایست در گروه هدف تعیین شده چند نوبت پیش آزمون شود و به دنبال نظر سنجی تغییرات لازم تا جائی انجام شود که ۹۰درصد افراد همان معنی را که منظور طراح پمفلت است از عکسها و نوشته ها داشته باشند .عکس ها و نوشته ها را دوست بدارند . هیچ پیشنهادی برای تغییر پمفلت نداشته باشند .
– تذکر : نعیین محتوی بر اساس اولویت بندی به صورت زیر تهیه میشود .
– – مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده ( باید بداند ) در اولویت اول مطرح میشود .
– – مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده (خوب است بداند ) دراولویت بعدی مطرح میشود .
– – مهارت ، دانش یا نگرشی که آموزش گیرنده ( خیلی خوب است بداند ) دراولویت آخر مطرح میشود .
طبیعی است که این اولویت بندی د رمورد گروه های هدف مختلف ، متفاوت خواهد بود . به طور مثال مطلبی که برای یک گروه هدف د ر ردیف( باید بداند) قرار گرفته برای گروه هدف دیگر ممکن است در رده( خیلی خوب است بداند) قرار گیرد .
. نمونه سوالاتی که به عنوان راهنمای پیش آزمون به قصد تغییر و اصلاح مطالب و تصاویر پمفلت ( و همچنین ارزشیابی پمفلت ) می تواند به کار رود عبارت است از :
چه اطلاعاتی دریافت کردید ؟
به نظر شما معنی این نوشته چیست؟
این تصویر چه چیزی را می خواهد نشان بدهد ؟
آیا به شما می گوید کاری انجام دهید ؟
آگر بله ، چه کاری ؟
آیا نوشته با تصاویر هماهنگی دارد ؟
در این صفحه از چه چیزی خوشتان آمد ؟
چه چیزی را دوست ندارید ؟
آیا کلماتی در این جا نوشته شده است که شما معنی آن را متوجه نشده باشید؟
کدام کلمات ؟
به جای این کلمه بهتر بود از چه لغات دیگری استفاده شود ؟
مهمترین پیام این جملات و تصاویر چیست ؟
در این پیام چه تغییری بدهیم بهتر است ؟
در این تصویر چه تغییری بدهیم بهتر است ؟
ما می خواهیم این مطلب بهتر شود و به راحتی برای افراد قابل درک باشد ، شما فکر می کنید ، چگونه این کار امکان پذیر است ؟
منابع :
شجاعی زاده ، داود – مدل های مطالعه رفتار در آموزش سلامت – انتشارات وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی – چاپ اول ۱۳۷۹
قدوسیان،احمد، قاسمی ، محمد ، سرمست حمیده – مبانی و کار برد تکنولوژی آموزشی در ارتقای سلامت – انتشارات بحر العلوم قزوین ۱۳۸۲
قاسمی ، محمد -نحوه ساز ماندهی یک کار گاه آموزشی : انشارات دانشگاه علوم پزشکی قزوین
آموزش اثر بخش در بهداشت – واحد آموزش بهداشت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز – ۱۳۸۱
ایار- سمیر- پور اسلامی – پور اسلامی ،محمد – در باره ایدز آموزش بدهیم- گروه مدیریت برنامه های آموزش سلامت – چاپ اول – ۱۳۸۱
هابلی،جان – برقراری ارتباط برای بهداشت – نرجمه سعید پارسی نیا – انشارات جوان – چاپ اول – ۱۳۷۲
تهیه و تنظیم : مهرداد عبا باف
عالي بود
سلام از اینکه این مطلب آموزشی مورد استفاده شما قرار گرفت خوشحالم.
سلام
یک سری پمفلت آموزشی، در دست تهیه داریم امید وارم مورد استفاده قرار بگیره
سلام از توجه شما سپاسگزارم و از خوانندگان محترم این مطلب دعوت می کنم جهت مشاهده و دانلود پمفلت های خوب آموزشی که توسط دوست عزیز ما آقای قالوندی تهیه شده به وبسایت تخصصی همیار بیمار مراجعه نمایند.
سلام. این لینک پایگاه تخصصی پمفلت سلامت ک ایراد داره!
۳۰ ابان ۹۶
سلام ضمن تشکر از توجه شما آدرس سایت به وبسایت تخصصی همیار بیمار عوض شده بود که اصلاح شد
با سلام و احترام و تشکر از سایت بسیار جالبتون
تقاضا دارم در صورت امکان متن مقاله «پمفلت آموزشی» را برایم ارسال فرمایید.
با سپاس فراوان
سلام ضمن تشکر از ابراز لطف شما، متن این مقاله به ایمیل شما ارسال شد