اسایش و راحتی امروز حاصل رنج و زحمت دیروز است.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳

پیشنهاد ویژه سایت

  • آشنایی با رشته و شغل پرستاری

    این برداشت که پرستاری به معنای مراقبت کردن از بیمار است، تا حدودی درست می‌باشد. پرستاری رشته‌ای است که در کشور ایران ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمک‌های اولیه در ذهنشان نقش می‌بندد. البته تزریقات یا پانسمان جزو مراقبتهای پرستاری محسوب می‌شود اما نمایانگر تمام وظایف توانمندی ها و نقش های پرستاران نیست.  امروزه با گذشت زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی ، مراقبت های پرستاری نیز علمی‌تر و پیچیده‌تر شده است و پرستاری در حال حاضر یک رشته علمی است و متخصص این رشته باید علوم بسیاری را فرا بگیرد و کاربرد آنها را در ارتباط با بیمار بیاموزد.  لغت پرستار (NURSE) از کلمه لاتین (NUTRIX) به معنای تغذیه گرفته شده است. پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی ودرمانی  است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه و بر هیچ کس پوشیده نیست. در تقسیم بندیهای آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی بحد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.  پرستاری یعنی کمک به فرد سالم یا بیمار در درمانگاه یا بیمارستان برای انجام آن دسته از فعالیت‌هایی که سبب حفظ و ارتقای سلامت می‌گردد به نحوی که اگر فرد توانایی، اراده یا آگاهی لازم را داشت، می‌توانست آن فعالیت‌ها را بدون کمک انجام دهد. پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و و دارای نقشهای گسترده ای از جمله نقش درمانی-مراقبتی- آموزشی- حمایتی- هماهنگی- مشورتی -حفاظتی- مدیریتی و تحقیقاتی می‌باشد. به این معنا که پرستار وظیفه مراقبت و حمایت از بیمار، وظیفه هماهنگی بین بیمار و پزشک و بیمار و خانواده بیمار (انتقال دهنده خواستها و نیازهای بیمار یا مددجو) ، مسوولیت مدیریت بخش (اولویت‌بندی برای رسیدگی به بیماران و تصمیم‌گیری به موقع در مورد بیماران اورژانسی) ، وظیفه آموزش به بیمار در جهت تطابق با مشکلات و ناراحتی‌های پیش‌آمده و وظیفه تحقیق درباره روشهای مراقبتی که اعمال کرده است و تحقیق بر روی نحوه کاهش تعداد روزهای بستری یک بیمار را بر عهده دارد پرستاری هنری است بی نظیر و تخصصی است بی همتا. “پرستاری تنها مراقبت از علایم حیاتی بیمار نیست؛ فقط نگاهبانی از مرز حیات بیمار نیست؛ بلکه دمیدن روح زندگی است در تن رنجور بیمار؛ وزش نسیم محبت است و جاری کردن زلال امیدواری در بدن خسته بیمار؛ پرستاری حفظ جان بیمار است و تقویت روح او؛ درمان زخم های بیمار است و مرهم نهادن بر زخم های درون او. پرستاری آمیختن طبابت جسم است با طبابت روح؛ روشن نگه داشتن چراغ حیات بیمار است و درخشان کردن خورشید ایمان و اعتمادش به زندگی. برای همین است که : پرستاری هنر است و تخصص “ پرستار یکی از اعضاء کلیدی در گروه مراقبت های بهداشتی ودرمانی  است و نقش ارزنده او در پذیرش، آماده سازی، مراقبتها و حمایت های جسمی و اجتماعی مورد قبول همه بوده و بر هیچ کس پوشیده نیست. در تقسیم بندی های آکادمیک، امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی به حد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد. از سوی دیگر باید توجه داشت که وظیفه یک پرستار تنها مراقبت از بیمار در بیمارستان نیست بلکه یک پرستار با مراقبت از افراد در تمام مراحل زندگی آنها از پیشگیری از بیماری‌ها گرفته تا مراقبت در هنگام بیماری و توانبخشی پس از بیماری سروکار دارد. زیرا بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عادتهای غلط و شیوه نادرست زندگی دارد. برای مثال زمینه بسیاری از سکته‌های قلبی از مدتها قبل فراهم می‌شود و دلیل آن نیز نوع غذای فرد ، وزن و مقدار فعالیت بدنی وی می‌باشد. حال این پرستار است که با آموزشهای لازم در مورد نوع غذا ، نحوه و مقدار فعالیت بدنی و نحوه جلوگیری از فشار خون و افزایش چربی سعی می‌کند تا از بیماری پیشگیری کند یا افراد را با علایم و اختلالات بیماری آشنا سازد تا بیمار به موقع و پیش از پیشرفت بیماری به پزشک مراجعه نمایند. مجمع بین المللی پرستاران چهار هدف مهم را در حیطه وظایف پرستاری تعیین کرده است: ۱- پیشبرد، بهبود و برقراری بهداشت ۲- پیشگیری از بیماری ها ۳- حفظ تندرستی ۴- تسهیل در تطابق وتسکین درد و رنج بیمار فلسفه پرستاری پرستاری هنر، علم و آئین مراقبت از مردم از طریق ترویج، نگهداری و بازگرداندن سلامتی و تندرستی در تمام طول زندگی است. حقیقت پرستاری شامل ارتباط، تفکر انتقادی، تشریک مساعی (همکاری)، مراقبت، آموزش، حمایت، رفتار اخلاقی و تعهد به یک آموزش مادام العمراست. پرستاران به طور جمعی و مستقل در کیفیت مراقبت از مددجو، آموزش، تحقیقات و نظارت بر امکان بهبودی مددجو مشارکت دارند. پرستاران براساس نقش های متنوع به وسیله صلاحیت های کسب شده فعالیت می نمایند. معرفی رشته پرستاری پرستاری رشته ای مستقل و شاخه ای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن به عنوان عضوی از تیم بهداشتی درمانی در عرصه های مختلف مربوطه، به ارائه خدمات بهداشتی ، آموزشی ، پژوهشی ، مشاوره ای ، پیشگیری , مدیریتی و حمایتی، مراقبت های درمانی و توانبخشی می پردازند . کسانی که دوره کارشناسی پرستاری را می گذرانند قادر به انجام امور زیر خواهند شد: اجرای مراقبت از بیماران بر اساس فرآیند پرستاری ، رساندن دارو و انجام سایر درمان ها و توجه به واکنش های حاصل و کاربرد آنها سرپرستی و ارزیابی فعالیتهای انجام شده توسط گروه پرستاری و شناسایی و بررسی مشکلات خدمات پرستاری و کمک درحل آنها ایجاد هماهنگی در تقسیم و فعالیتهای پرستاری با توجه به تجربیات و معلومات هر یک از اعضاء گروه پرستاری برقراری ارتباطی انسانی و اسلامی با بیماران ایجاد محیط فیزیکی امن ، بهداشتی و مرتب با ارائه مراقبت های پرستاری جهت آسایش و آرامش جسمی و روانی بیماران مشاوره راهنمایی و برقراری ارتباط با مددجویان ، بیماران و خانواده آنان به منظور درک نیازهایشان و کمک به رفع مشکلات بهداشتی ، و درمانی آنان با توجه به کاربرد مراقبت های اولیه بهداشتی ، با همکاری سایر کارکنان و اعضاء گروه پزشکی آموزش نکات بهداشتی و مراقبتی به مددجو ، خانواده و سایرین ارائه مراقبت های پرستاری در بخشهای تخصصی ویژه آموزش بهداشت و همکاری با گروه بهداشت در طرح و برنامه ریزیهای پیشگیری از بیماریها با توجه به فلسفه بهداشت برای همه و استراتژی مراقبت های اولیه بهداشتی به منظور اعتلای سلامت جامعه قبول مسئولیت در امر سازمان دهی و مدیریت در مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی نقش های پرستار: پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و و دارای نقش های گسترده ای از جمله نقش مراقبتی، حمایتی، درمانی، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی، آموزشی و تحقیقاتی می‌باشد. به این معنا که پرستار وظیفه مراقبت و حمایت از بیمار، وظیفه هماهنگی بین بیمار و پزشک و بیمار و خانواده بیمار (انتقال دهنده خواستها و نیازهای بیمار یا مددجو) ، مسوولیت مدیریت بخش و رهبری تیم پرستاری و درمانی (اولویت‌بندی برای رسیدگی به بیماران و تصمیم‌گیری به موقع در مورد بیماران اورژانسی(، وظیفه آموزش به بیمار در جهت تطابق با مشکلات و ناراحتی‌های پیش‌آمده و وظیفه تحقیق درباره روشهای مراقبتی که اعمال کرده است و تحقیق بر روی نحوه کاهش تعداد روزهای بستری یک بیمار را بر عهده دارد. بطور خلاصه پرستاری یعنی کمک به فرد سالم یا بیمار برای انجام آن دسته از فعالیت‌هایی که سبب حفظ و ارتقای سلامت می‌گردد به نحوی که اگر فرد توانایی، اراده یا آگاهی لازم را داشت، می‌توانست آن فعالیت‌ها را بدون کمک انجام دهد. توانمندی های پرستار: در بیمارستان جسم‌هایی بیمار، روح هایی دردمند و یا روان هایی آشفته حضور دارند . پرستار باید پذیرای مشکلات بسیار و پاسخگوی نیازهای بی‌شمار آنها باشد. پرستار باید بتواند روزی ۸ ساعت در اطاق عمل با تمامی وجود در خدمت بیمار و همراه تیم پزشکی باشد. باید سالها در بخش سرطان یا سوانح و سوختگی ، دردمندترین بیماران را مشاهده کند و در حد توان به آنها رسیدگی نماید و در یک کلام باید عشق به هم‌نوع و ایثار و همیاری در ذره ذره وجودش خانه کرده باشد. پرستار باید عاشق انسان و انسانیت باشد تا بتواند در شرایط سخت و بحرانی حتی زمانی که خسته است یا آمادگی جسمی و روحی لازم را ندراد، به دیگران کمک کند. همچنین باید فردی منظم و دقیق باشد و بداند که نظم و سخت گیری اساس کار پرستاری است و از لحاظ علمی نیز لازم است که به روز باشد و برای روزآمد بودن و اطلاع از آخرین دستاوردهای دانش پرستاری ، لازم است که از کتب، نشریات و منابع علمی مرتبط استفاده کند. پرستار باید از سلامت کامل جسمانی برخوردار باشد تا به یاری دید قوی بتواند کارهای ظریف و دقیق پرستاری را بخوبی انجام دهد و با شنوایی خوب صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد، بشنود . حتی داشتن قدی متناسب و عدم لکنت زبان یا لرزش دست در این رشته ضروری است . چون همین مشکلات به ظاهر کوچک، در کارایی یک پرستار بسیار موثر است. پرستار باید بیش از هر چیز متواضع بوده و هدفش خدمت به مردم باشد چون کار در بیمارستان یک کار مشخص و کلاسه شده نیست بلکه پرستار در صورت ضرورت باید هرکاری حتی کاری که از یک فرد بیسواد نیز برمی‌آید، انجام دهد. یعنی قرار نیست که دانشجوی پرستاری پس از فارغ‌التحصیلی پشت استیشن بنشیند و دستور دهد بلکه باید در انجام هر خدمتی پیشقدم باشد. همچنین لازم است که پرستار قادر به برقراری ارتباط خوب و مناسبی با بیمار و همراه بیمار باشد، چون پرستار نزدیکترین فرد به بیمار است و اینکه بعضی از بیماران مشکل خود را به راحتی با پزشک در میان نمی‌گذارند اما با پرستاری که ارتباط خوبی برقرار می کند و توانسته است اعتماد بیمار را جلب کند، در میان می‌گذارند. همچنین اطلاعات عمومی خوب در زمینه پزشکی برای یک پرستار ضروری است چون پرستار به نوعی دیگر درمانگر بیمار است و حتی دروسی که می‌خواند همان دروس پزشکی است با دیدگاهی دیگر . پرستاری علم و هنر است برای همین یک پرستار باید علاوه بر دانش لازم ، از آمادگی روحی و روانی، صبر و حوصله ، روابط عمومی خوب و قدرت تجزیه و تحلیل بالا برخوردار باشد . به عبارت دیگر یک پرستار نمی‌تواند تنها با تکیه بر دروس دانشگاهی ، در کار خود موفق شود بلکه باید از دانش خود در شرایط مختلف و متفاوت به درستی استفاده کند و این نیاز به قدرت تجزیه و تحلیل خوب، سرعت عمل و آمادگی روحی و روانی دارد. پرستار با دردمندترین افراد جامعه در ارتباط است برای همین باید جسمی قوی و روحی توانا داشته باشد تا بتواند از عهده شب‌کاری یا کار در بخش‌هایی حساس و دشوار مثل C.C.U ، I.C.U ، بخش بیماران سرطانی یا بخش سوانح و سوختگی برآید و در ضمن دچار فشارهای روحی و روانی یا ناتوانی‌های جسمی نشود. پرستاران یک بیمارستان ، عامل اصلی موفقیت یک بیمارستان هستند. یعنی اگر پرستاران یک بیمارستان خوب، کارآمد و دلسوز باشند، اکثر بیماران از آن بیمارستان راضی خواهند بود. چرا که بیشترین ارتباط بیمار با پرستاران می‌باشد و رضایت از پرستار مساوی است با رضایت از بیمارستان . به بیان دیگر لبخند رضایت بیمار، شیرین‌ترین و دلپذیرترین هدیه‌ای است که هر روز به یک پرستار دلسوز و تلاشگر تقدیم می‌شود؛ هدیه‌ای که پرستار را به تلاشی پی‌گیر تر و بیشتر تشویق می‌کند. وجود پرستار ، کارهای او ، لبخند او ، سخن او و فعالیت او آرامش بخش جان انسان‌هایی است که بیش از هر انسان دیگر نیازمند آرامش هستند. شرایط محیط کار، محل استخدام: محل احتمالی استخدام می تواند بیمارستانها، کلینیکها و پاراکلینیک های دولتی و خصوصی، ادارات،  سازمانها و به عنوان مربی در دانشکده ها و آموزشگاه های پرستاری باشد. این رشته یا شغل در اکثر مراکز درمانی دولتی و خصوصی و غیره بصورت شیفت در گردش ( صبح ، عصر و شب ) یا شیفت ثابت می باشد و شرایط محیط کار آن بستگی به نوع مسئولیت و بخشهای بیمارستان و مراکز درمانی که پرستار در آن مشغول می باشد دارد. مثلا یک پرستار که در بخش اورژانس و یا پایگاه اورژانس بیمارستان کار می کند یا پرستاری که در بخش اطفال بیمارستان یا بخش  داخلی و جراحی و یا ICU و CCU و یا اطاق عمل از نظر شرایط محیط کار با هم تفاوت دارند . پرستار می تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد ) و سابقه کار در پستهای پرستار شیفت ، سر پرستار ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود . مدارک تحصیلی و دوره های آموزشی ضروری برای احراز شغل: افراد پس از اخذ دیپلم متوسطه و قبولی در آزمون سراسری گروه علوم تجربی می توانند در این رشته به تحصیل بپردازند و سپس در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز ادامه تحصیل دهند. مدت دوره آموزش: مدت تحصیل حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال ( در شرایط خاص و با موافقت آموزش کل دانشگاه علوم پزشکی مثل : مرخصی تحصیلی و … ) می باشد. تحصیلات تکمیلی : گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری: ۱) گرایشهای کارشناسی ارشد الف) داخلی جراحی ب) اطفال ج) مدیریت د) بهداشت ه) روان پرستاری ن)پرستاری ویژه و) اپیدمیولوژی ز) آناتومی ح) فیزیولوژی ط) بافت شناسی ۲) گرایشهای مقطع دکتری الف) پرستاری ب) آناتومی ج) بافت شناسی د) اپیدمیولوژی دوره کارشناسی ارشد پرستاری فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی پرستاری ، طبق ضوابط خاص، قبولی در آزمون ورودی و همچنین مصاحبه، در دوره دو ساله کارشناسی ارشد پرستاری پذیرفته می‌شوند. در این دوره ۲۶ واحد درسی (شامل دروس اصلی ۷ واحد، دروس تخصصی و الزامی ۸ واحد و دروس اختیاری ۱۱ واحد ) و ۶ واحد پایان‌نامه ارائه می‌گردد. دانشجویان در یکی از تخصصهای آموزش پرستاری یا مدیریت خدمات پرستاری بیماریهای جراحی و داخلی، پرستاری بهداشت جامعه، مدیریت آموزش پرستاری (و در آینده نزدیک پرستاری سالمندان) ادامه تحصیل می‌دهند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد در سطح بالای تخصصی، امور آموزش، مدیریت خدمات پرستاری و ارائه خدمات بالینی، در دانشکده‌های پرستاری و مراکز مختلف بهداشتی درمانی خدمت می‌کنند. این فارغ‌التحصیلان باید قادر باشند امور مهم و مشکلات آموزش خدمات پرستاری و به طور کلی ، بهداشت و درمان جامعه را مشخص و با تصمیم‌گیری و ایجاد تغییر برای اصلاح وضع موجود و ایجاد تغییرات مطلوب برنامه‌ریزی و آن را اجرا نمایند. دوره دکترای پرستاری دارندگان مدرک کارشناسی ارشد پرستاری طبق ضوابط خاصی ، قبولی در آزمون کتبی ورودی و مصاحبه و گذراندن دوره آموزشی شامل ۲۵ واحد دروس اختصاصی، ۲۰ واحد رساله دکتری و امتحان جامع دکتری به دریافت درجه دکترای پرستاری نایل می‌گردند. این دوره در حال حاضر فقط در دو دانشگاه کشور دایر می‌باشد. دارندگان درجه دکترای پرستاری در حال حاضر امور برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی ، تدریس و تحقیق و مدیریت در سطوح بالاتر را در دانشگاههای علوم پزشکی (آزاد و دولتی) عهده‌درا می‌شوند. حقوق و مزایا و شرایط ارتقاء شغل: حقوق یک پرستار به محل استخدام، (موقعیت جغرافیایی)، بخش محل خدمت و ساعات کار بستگی دارد و اگر استخدام موسسات یا وزارتخانه ها باشد بر اساس قوانین اداره امور استخدامی کشور حقوق ماهانه و ترفیع دریافت می کند. البته لازم به ذکر است در حال حاضر مبلغ دریافتی ماهانه یک پرستار در مقایسه با پزشکان چندان رضایت بخش نیست و مخصوصا در مراکز دولتی بعلت کمبود پرستار، با حداکثر کار و شیفت های اجباری همراه است. اختلاف دریافتی های بین پرستاران ایران در مقایسه با سایر کشورها در سالهای اخیر موجب مهاجرت تعداد زیادی از آنها به کشورهای نیازمند پرستار در کشورهای اروپایی، عربی، استرالیا و آمریکای شمالی شده است. اخیراً با پیگیری های فراوان پرستاران و  سازمان نظام پرستاری، و با اجرای قانون بهره وری مشاغل درمانی (قانون کاهش ساعت کاری) همزمان با افزایش سوابق کاری و بسته به نوع بخش تمهیداتی جهت کاهش ساعت کاری پرسنل پرستاری در نظر گرفته شده است و در آینده نیز در صورت اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، خدمات این گروه از جامعه پزشکی نیز مانند سایر رشته های مشابه بر اساس خدمت ارائه شده ارزش گذاری شده و پرداخت بر اساس عملکرد صورت خواهد گرفت. درآمد پرستار در برخی از کشورهای جهان: آمریکا – متوسط درآمد سالانه پرستاران ۶۴.۶۹۰ دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال ۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۶.۱۵۰ دلار بوده است. استرالیا – متوسط درآمد سالانه پرستاران۵۷.۶۰۰  دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد. انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای  افراد تازه کار بین۳۲.۰۰۰  تا۴۲.۰۰۰  دلار، افراد با تجربه و مسئول تیم پرستاری بین۳۹.۰۰۰  تا۶۱.۰۰۰  دلار و برای پرستاران مشاور بین ۵۸.۰۰۰  تا۱۰۲.۰۰۰  دلار می باشد. آینده نگری درباره شغل با توجه به شرایط اجتماعی: با توجه به نیازهای جامعه به پرستار و دیدگاه مثبت در خصوص پرستار و موقعیت او در جامعه بخصوص در چند سال اخیر که تحول در این حرفه ایجاد شده است امید است بتوان در جهت بهبود و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت عمومی جامعه و مراقبت از بیماران در بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مطبها، کلینیکها و پاراکلینیکها و درمانگاهها و سایر بخشهای ارائه کننده خدمات پرستاری تلاش نمود. خصوصیات جسمی و توانایی های لازم برای احراز شغل: پرستار باید از سلامت کامل جسمی و ذهنی و روحی برخوردار باشد و فردی دقیق،    علاقه مند و صبور باشد و کنترل کافی روی احساسات شخصی خود داشته باشد. شرح وظایف پرستاری: جهت دانلود متن کامل شرح وظایف عمومی و تخصصی پرستاری  اینجا کلیک کنید. Related posts: آموزش بیمار در بیمارستان: معرفی الگوئی موفق در استقرار معیارهای استاندارد آن بدنبال انتشار چند مطلب در خصوص آموزش بیمار در سایت... چست تيوب و مراقبت پرستاري آن ریه ها در قفسه سینه بوسیله یک غشاء سروزی بنام... بررسی مهمترین نکات در ثبت گزارش پرستاری ثبت دقیق گزارش پرستاری از جهات مهم حائز اهمیت است... آموزش بيمار مقدمه بیماری به معنای از بین رفتن سلامتی در زمینه... بررسی میزان رعایت اصول ارتباط مؤثر بین پرستار و بیمار انسان موجودی اجتماعـی است که از طریق ارتباط به تبادل...

  • آموزش بیمار در بیمارستان: معرفی الگوئی موفق در استقرار معیارهای استاندارد آن

    بدنبال انتشار چند مطلب در خصوص آموزش بیمار در سایت پرستاران توانمند ایران یکی از اساتید و همکاران عزیز ما که سالها تجربه در این خصوص داشته و مسئول راه اندازی و استقرار پروژه گسترش نقش پرستاران و توسعه خدمات آموزش سلامت در یکی از بیمارستان های بزرگ اصفهان هستند، مطلبی تکمیلی از تجربیات گرانقدر خود در مورد نحوه ی عملیاتی کردن برنامه آموزش بیمار در بیمارستان برای ما ارسال کردند که در ادامه خدمت تمام پرستاران عزیز و مدیران پرستاری تقدیم می گردد: با سلام بر همکار توانمند و گرامی جناب آقای عندلیب متشکرم از لطف شما از آشنایی با شما خوشحالم و سایت بسیار مفید شما را دیدم و فکر کنم هفته قبل در لینکدین مطلب آموزش بیمارتان را معرفی کردم. ممنون از اطلاع رسانی شما و همچنین متشکرم از بابت معرفی سایت نرس اجوکیتور در مورد مطالبی که در مورد آموزش بیمار گذاشته اید بسیار جامع و خوب و کاربردی است ولی اگر ساختار کمیته ها با اشاره به رفرنس تحقیقی باشد خیلی بهتر است. در تکمیل مباحث مندرج در سایت شما مواردی به نظرم رسید که می توانید در صورت نیاز تلخیص و در پاسخ دوستان برای ذکر منبع از قول اینجانب اطلاع رسانی بفرمایید: یا با ویرایش خودتان در تکمیل مطالب سایت از آن استفاده فرمایید: در حال حاضر مراکز درمانی مشغله های خاص خود را دارند و نیازمند کمک متخصصان هستند تا بتوانند برنامه هایی برای استقرار معیارهای استاندارد آموزش بیمار را به صورتی اصولی راه اندازی نمایند و به تدریج با تکمیل زیرساختها و توانمندسازی منابع تجهیزات و نیروی انسانی و ملاحظات مدیریت و رهبری برنامه ها پی گیری می شود. با توجه به تجارب پژوهشگران , طرح توسعه خدمات آموزش بیمار در بیمارستان نیازمند فعالیت و حضور دو ساله متخصصان پرستاری (ترجیحا دانشجویان دکترا یا کارشناسان ارشد) با یک طرح و برنامه فشرده درقالب کمیته مرکزی، گسترش نقش آموزشی یا توسعه خدمات آموزش بیمار در بیمارستان و یا چند مرکز درمانی است. زیرا با وجود موانع انسانی و ساختاری و سازمانی برای گسترش آموزش بیمار در بیمارستان به نظر می رسد به سادگی نمی توان بر موانع و مشکلات فائق آمد . به همین دلیل طرحی برای گسترش نقش آموزشی کارشناسان بالینی و پرستاران طی یک پروژه اقدام پژوهی یا یک طرح اجرایی تخصصی (پروژه) با مشارکت دانشگاه و بالین عملیاتی شده است که می تواند الگوی سایر مراکز قرار بگیرد. در این طرح نیروها و عناصر دخیل در برنامه های آموزش بیمار در کمیته های مرکزی, راهبردی و گروه های بازخوردی سازماندهی شدند. و فرایند ی برای مدیریت و برنامه ریزی آموزش بیمار مشخص شد و با برگزاری جلسات منظم هفتگی با گروه پرستاران و جلسات ماهانه مشترک با مسئولان و برنامه ریزان بیمارستان , مراحل جلب مشارکت و برنامه ریزی انجام شد که طی آن کمیته مرکزی (متشکل از مدیر و رهبران تغییر از بالین و دانشگاه ) و یک کمیته راهبردی (متشکل از متخصصان کلیدی, مسئولان مرکز و نمایندگان جامعه هدف: پرستاران و کارشناسان بالینی) و گروه های بازخوردی (مراجعین و پرسنل برای کسب نظرات و پیشنهادهای اصلاحی در برنامه ها)، تا دستیابی به نتایج مطلوب به صورت ذیل مشارکت و همکاری نمودند: برای توسعه خدمات آموزش بیمار در بیمارستان , موانع و مشکلات موجود را کمیته مرکزی شناسایی و ذینفعان برنامه را مشخص نمود و با آن ها ارتباط برقرار شد. اهداف مشترک و چشم انداز ۲ الی ۵ ساله تدوین و به همه واحدها و بخش ها برای همکاری اطلاع رسانی شد. سپس ساختار سازماندهی کمیته راهبردی آموزش بیمار (که مشابه گام اول مطالب مندرج در سایت ایران نرس است) مورد بهره برداری قرار گرفت. این ساختار پیشنهادی می تواند در سطوح مختلف با همراهی مداوم متخصصان از معاونت آموزشی-پژوهشی دانشگاه و ساختار سازمانی موجود در نظام سلامت فعلی (معاونت های درمان ، بهداشت و پرستاری) در مرکز (در سطح بیمارستان) یا معاونت های درمان و بهداشت و پرستاری دانشگاه (در سطح دانشگاه) یا وزارت (در سطح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) باشد. در این ارتباط, به طور عملی و خلاصه “مدل ساختار سازمانی نیرر به معنی نزدیک کننده یا نزدیک تر” Nearer Organizational Model که از “پروژه اقدام پژوهی گسترش نقش آموزشی پرستار بیمارستان الزهرا (س) اصفهان استخراج شده” در سطح یک مرکز درمانی (بیمارستان) معرفی می شود که می تواند با توجه به موانع موجود برای توسعه ی آموزش بیمار و گسترش نقش آموزشی پرستاران و سایر کارشناسان با رهبری و مدیریت پرستاران برای سایر مراکز نیز مفید باشد . ساختار سازمانی مناسب برای برنامه ریزی و هماهنگی و مدیریت آموزش بیمار در بیمارستان به شرح ذیل است: الف) برای استقرار این ساختار حداقل نیاز به استقرار یک دفتر آموزش سلامت یا آموزش بیمار در بیمارستان است همراه با تجهیزات و تکنولوژی آموزشی و پیش بینی محلی برای برگزاری جلسات و برنامه های آموزش گروهی و همچنین تدارک امکانات آموزشی غیر مستقیم، رایانه متصل به اینترنت , ویدیو پروژکتور, لوح و نرم افزارهای آموزشی شامل عکس, فیلم و کلیپ و اسلایدهای آموزشی، مانیتورهای ال سی دی، سالن های متصل به رایانه آموزش سلامت , سامانه بلوتوث، تابلوها و بردهای آموزشی و … ب) انتصاب یک کارشناس و ترجیحا کارشناس ارشد پرستاری با گرایش آموزشی و ترجیحا بهداشت/ سلامت جامعه به عنوان مسئول/ مدیر دفتر آموزش سلامت , که هم زمان می تواند به عنوان دبیر کمیته آموزش سلامت / آموزش بیمار, کارشناس محور تعامل با بیمار و جامعه و کارشناس عضو کمیته بهبود کیفیت و تعالی خدمات بالینی , عضو کمیته مدارک پزشکی و دیگر کمیته های مرتبط در بیمارستان فعالیت کند. ج) واحد/ دفتر آموزش بیمار به عنوان زیر گروه/ واحد بهبود کیفیت و تعالی خدمات بالینی بیمارستان و همکار کمیته/ واحد اعتباربخشی و حاکمیت بالینی با این واحد ها و دیگر واحد های مرتبط (بالینی و پاراکلینیک/ تشخیص و درمانی) همکاری می کند. این کمیته که هر یک الی دو ماه با اعضای کمیته جلساتی برای بحث و تبادل نظر تشکیل داده , برنامه پیشنهاد نموده و در کمیته تصویب می کند و سپس برای نهادینه سازی مصوبات در برنامه های جاری مرکز پی گیری لازم را برای ابلاغ و اجرای برنامه ها تا حصول نتیجه انجام می دهد. د) آغاز مشارکت دفتر آموزش سلامت در ساختار پروژه با تشکیل کمیته مرکزی آموزش بیمار که رهبری برنامه ریزی و مدیریت اجرا و نظارت بر آموزش بیمار را بر عهده دارد. شامل کارشناس مسئول دفتر آموزش سلامت / آموزش بیمار بیمارستان به عنوان کادر بالینی پرستاری و حداقل یک متخصص پرستاری آموزش سلامت از شاخه آکادمیک ترجیحا دوره دیده یا با تجربه مدیریت/رهبری تغییر و (به ترتیب به عنوان مدیر و لیدر برنامه آموزش بیمار بیمارستان) هـ) کمیته راهبردی آموزش بیمار متشکل از متخصصان و مسئولان و ذینفعان کلیدی شامل مسئول آموزش سلامت, / مدیر دفتر آموزش بیمار ریاست بیمارستان, معاونین توسعه و پشتیبانی معاون آموزش فراگیران معاون درمان مرکز یا نمایندگانشان, مدیر پرستاری, سوپروایزر ارشد آموزشی بیمارستان سوپروایزر ارشد بالینی مسئول روابط عمومی، مسئول کتابخانه، مدیر برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد بیمارستان مسئول کمیته های بیمارستان، عضو مدعو با تاکید بر حضور  در تمامی جلسات:  متخصصان  و مشاوران راهبردی کمیته مرکزی آموزش بیمار/ آموزش سلامت (از دانشگاه) عضو مدعو با تاکید بر حضور در تمامی جلسات:  نماینده واحد آموزش سلامت معاونت بهداشت استان (به عنوان نماینده معاونت بهداشت دانشگاه) عضو مدعو با تاکید بر حضور در تمامی جلسات:  نماینده واحد آموزش  و آموزش سلامت/ آموزش بیمار از معاونت درمان (به عنوان نماینده معاونت درمان دانشگاه) سایر اعضای مدعو:   نماینده کارشناسان بالینی و رابطین بخش ها (بسته به موضوع جلسه کارشناسان پرستاری, تغذیه , روانشناسی، مدیر گروه های آموزشی پزشکی-پرستاری و …) جلسات کمیته راهبردی آموزش سلامت/ آموزش بیمار با اکثریت اعضا رسمی می شود, تمام موارد و مصوبات صورت جلسه شده و به امضا ی حاضرین می رسد و سپس از طریق معاون توسعه مدیریت ومنابع (پشتیبانی سابق) معاون درمان یا مدیر خدمات پرستاری یا مسئولان ذی ربط به گروه های مربوطه ابلاغ می شود و) در هر بخش رابطین آموزشی, هدنرس, مسئول بخش برای نیازسنجی, هماهنگی و آموزش ها و تهیه رسانه های هماهنگ و معتبر مورد نیاز در کنار کمیته آموزش سلامت, کمیته انتشارات و مدارک پزشکی همکاری می کنند. نظرسنجی دوره ای از سایر کارشناسان و مسئولان و مراجعین به عنوان گروه بازخوردی توسط کمیته مرکزی انجام می شود. عمده برنامه های اصلی کمیته مرکزی در سال اول فعالیت شامل: بررسی محیط و شناسایی اولویت های سلامت و بیماری در جامعه ، سازمان و مرکزی جلب مشارکت ذینفعان بررسی اولویت ها و نیازسنجی آموزش بیمار در بخش ها انجام رضایت سنجی دوره ای یا پایش مداورم رضایت بیماران و مراجعین در مورد مراحل و اصول و فرایند های آموزش بیمار شناسایی بررسی نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و بررسی موانع و مشکلات اجرای فرایند تعیین نیروهای تغییر تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی بر اساس اطلاعات مراحل قبل جلب مشارکت دانشگاه , بالین مراکز تحقیقاتی, انجمن ها و سایر منابع جامعه بررسی علمی شرایط و نیازمندی ها و مشکلات و پیشنهادها به این ترتیب ساختار کمیته راهبردی با حضور کمیته مرکزی شامل متخصصان آموزش سلامت و آموزش بیمار برای فرایند برنامه ریزی و هدایت فرایند آموزش بیمارتقویت می شود که به عنوان عضو مدعو یا دایمی در جلسات داخلی و خارج سازمانی به عنوان مشارکت کننده یا مشاور فعالیت می کنند . در واقع کمیته راهبردی آموزش بیمار و ساختار تخصصی کمیته مرکزی اقدام پژوهی در پروژه, ساختاری نزدیک کننده برای نزدیکتر عمل نمودن اعضای مسئول و سیاستگذاران و برنامه ریزان و مسئولان اجرایی از زیرگروه های کاری سه معاونت (درمان- بهداشت و آموزش و پژوهش دانشگاه علوم پزشکی) است که اخیرا معاونت پرستاری هم به آن اضافه شده و ما شاخه پرستاری را محور برنامه ریزی, هماهنگی رهبری , مدیریت , اجرای و نظارت در نظر گرفته ایم تا بتواند شاخه های دیگر را در تعاملی نزدیکتر برای توسعه خدمات آموزش بیمار هدایت کند. جلسات کمیته آموزش سلامت به بیمارهر یک تا دو ماه برگزار می شود. مشاوران و متخصصان آموزش سلامت موظفند روند برنامه ها را به دقت پی گیری نمایند تا مبانی علمی یادآوری و اصول و مراحل آموزش سلامت و روش ها و تسهیلات لازم در نظر رگفته شود و برنامه با نیاز های روز مراجعین و منابع و امکانات به روز شود. مدل سازمانی فوق در رساله اینجانب و مقاله مستخرج از این بخش به تفصیل تشریح شده و ان شا ا… در مجله مدیریت پرستاری (نظام پرستاری) به چاپ می رسد . مدل فوق پیشنهادی برای گام اول (ساختار و سازماندهی نیروها) است ولی در گام های بعدی … گام دوم : همانطور که اشاره شد این ساختار نیازمند یک “فرایند دقیق برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی” بر مبنای داده های هر مرکز و بر اساس شرایط موجود و نیاز مراجعین است که نمونه ای از آن به نام “فرایند بسیج اقدام برای برنامه ریزی و جلب مشارکت ها ” به همراه ۲۰ مهارت رهبری و مدیریت تغییر با عنوان فرایند NEAREAR در  رساله این‌جانب در  بخش منابع کتابخانه دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی  و همچنین مقاله انگلیسی که در مجله  Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research  منتشر خواهد شد معرفی شده است. گام سوم با استفاده از گام اول و دوم , تکمیل زیر ساخت های آموزش بیمار در مرکز درمانی یا بیمارستان است. همانطور که مستحضرید هر ساختار سازمانی نیازمند زیر ساخت هایی است که هنوز در مراکز درمانی ما کامل نیست , مثل فرم ثبت آموزش بیمار در پرونده بیماران که برخی مراکز ندارند یا به شکل استاندارد از سوی وزارت هنوز ابلاغ نشده . همچنین پمفلت های هماهنگ و معتبر قابل قبول متخصصان هر مرکز که آموزش را هماهنگ و عملی کند، خط مشی و شرح وظایف برای هماهنگی و ساماندهی فرایند اجرای آموزش بیمار در این باره: نیز الگویی عملیاتی شده معرفی می گردد: فرم ثبت آموزش بیمار الزهرا (س) در طی دو مرحله اجرای آزمایشی و سی نسخه ویرایش از آبان ۹۱ در مرکز الزهرا(س) اصفهان طراحی و ارزشیابی شده که این فرم ها نیز به همراه نتایج و پیشنهادهای مربوطه در “فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت” دوره ۳ شماره ۴ پاییز ۱۳۹۳ به لینک ذیل قابل مشاهده و دسترسی است: http://www.jhpm.ir در پروژه نیرر با تکمیل ساختار و فرایند مدیریت و برنامه ریزی آموزش بیمار در ساختار سازمانی نزدیک کننده (که علاوه بر کمیته راهبردی آموزش بیمار از برنامه ها و نظرات کمیته مرکزی متخصصان و گروه های بازخوردی بهره برداری می نمود)، برنامه ریزی کامل و جامع آموزش بیمار , تکمیل زیر ساخت های منابع انسانی و تجهیزات و توانمندسازی نسبت یک چهارم پرستاران و کارشناسان در عرض یک سال از اجرای برنامه ها امکان پذیر شد. توانستیم با استفاده از فرصت پیش آمده برای استقرار  معیارهای حاکمیت بالینی و ارزشیابی های اعتباربخشی  طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ و تمایل مسئولان الزهرا برای کسب درجه یک عالی، فرایند آموزش بیمار از بدو بستری تا موقع ترخیص  را طی ۷ خط مشی (دستورالعمل) و مجموعه ای از فرایند آموزش سلامت حاوی نکات و محتواهای آموزشی معتبر و هماهنگ (کارشناسی شده) به بخش ها ابلاغ کنیم. از سال ۱۳۹۱  فرایند نظارت بالینی و حسابرسی را تعریف و ابلاغ و اجرا نمودیم  و برخی پی گیری های تلفنی پس از ترخیص و جلب مشارکت دیگر متخصصان را در قالب ۴۳شاخص‌های  برنامه (به تدریج طی ۳ سال) را عملیاتی نموده ایم و توسعه خدمات فوق با چرخه های بهبود کیفیت ساختارٰ فرایند و برآیند در تمام برنامه ها  همچنان ادامه دارد ..امیدواریم از طریق مراجعه همکاران به فراخوان مشارکت فراسازمانی در مرحله سوم این پروژه  که از لینک ذیل قابل دستیابی است http://www.nurseeducator.ir/ <http://www.nurseeducator.ir/> ?page_id=160 سطح برنامه ها و مشارکت های پروژه نیریر گسترش یابد و جامعه از خدمات شایسته تر پرستاران متعهد و توانمند بیشتر بهره‌مند گردد.   شایان ذکر است که مرکز الزهرا با حدود ۸۰۰ تخت فعال و ۸۰۰ کارشناس پرستاری یکی از بزرگترین مراکز آموزشی درمانی کشور است که در طی این برنامه ، برای مسئول دفتر آموزش سلامت ابلاغ سوپروایزر آموزش سلامت صادر شد و همچنین با تعیین سه اولویت مزمن غیرواگیر برای ۴ کارشناس آموزش سلامت در بیماری های دارای اولویت مزمن (دیابت , بیماری های قلبی عروقی و نارسایی کلیه و کمیته تا یک و مراقبت از زخم) ابلاغ داخلی صادر شده است. با وجود این طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و معیارهای اعتباربخشی و تعالی خدمات بالینی که تمام پرستاران و کارشناسان بالینی و اخیرا پزشکان موظفند آموزش بیمار را در حین مراقبت و درمان بیمار انجام دهند , هنوز نیاز به تکمیل و تقویت و توانمندسازی ساختار نیروی انسانی هست تا بتوان تمام مراجعین و بیماران بستری را تحت پوشش اجرای کامل فرایند آموزش بیمار از بدو بستری تا موقع ترخیص قرار داد. با وجود این که دفتر آموزش سلامت به بیمار دارای یک نیروی کارشناس پرستاری تمام وقت برای آموزش دیابت است به نظر می رسد برای اجرای کامل فرایند نظارت بالینی و کنترل و اصلاح و تقویت آموزش بیمار نیاز به همکاری تمام سوپروایزرها ی بالینی و آموزشی و تعهد و پی گیری تمام سرپرستاران در داخل بخش ها ست. به همین دلیل شرح وظایف کلیه رده ها در آموزش بیمار تهیه شده وبا وجود کمبود نیرو تدابیری برای انگیزش و تشویق و امتیاز ارزیابی عملکرد (۱۰ نمره از ۱۰۰ نمره ) به آموزش و فرایند آموزش بیمار اختصاص یافته است. ارسال مطلب از: خانم دکتر پروانه خراسانی: مسئول پروژه NEAREAR (اقدام پژوهی گسترش نقش پرستاران آموزش دهنده ی الزهرا(س)) و کاندید/ دانش آموخته دکترای پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(۱۳۸۷ تا ۱۳۹۳)، دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش پرستاری بهداشت جامعه (دانشگاه تربیت مدرس-۱۳۷۸)، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد (۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰) و متعهد به خدمت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آدرس سایت: http://www.nurseeducator.ir/   Related posts: آشنایی با رشته و شغل پرستاری این برداشت که پرستاری به معنای مراقبت کردن از بیمار... آموزش بيمار مقدمه بیماری به معنای از بین رفتن سلامتی در زمینه... شاخص های اعتباربخشی بیمارستان در بخش مدیریت پرستاری و آموزش شاخصهای بهبود کیفیت و اعتباربخشی بیمارستانی مهمترین نشانگرهای عملکردی بیمارستان... بررسی میزان رعایت اصول ارتباط مؤثر بین پرستار و بیمار انسان موجودی اجتماعـی است که از طریق ارتباط به تبادل... معرفی سایت آموزش تصویری انواع بیماری ها  یکی از سایتهای پزشکی معتبر آمریکا در بخشی از خدمات...

خانه » اتاق عمل » دانلود فیلم آموزشی گرفتن نوارقلب ECG
دانلود فیلم آموزشی گرفتن نوارقلب ECG

دانلود فیلم آموزشی گرفتن نوارقلب ECG

گرفتن نوارقلب بیماران یکی از کارهای معمول پرستاری می باشد. و لازم است پرستاران عزیز در خصوص نحوه انجام کار اطلاعات کافی داشته و آن را بطور صحیح و کامل انجام دهند.

ELC-A

بر همین اساس بر آن شدیم تا علاوه بر انتشار مطلب آموزشی “نحوه گرفتن نوار قلب”  با ارائه کلیپ آموزشی مناسب پرستاران شاغل در بیمارستانها و بویژه دانشجویان عزیز پرستاری را با روش انجام صحیح کار بیشتر آشنا سازیم. در این کلیپ جالب آموزشی که به زبان اصلی تهیه و منتشر شده است،  شما ضمن آموزش روش گرفتن الکتروکاردیوگرافی (ECG) بیمار،  با نحوه کار با دستگاه و نوارقلب و نیز لیدهای اندامی و سینه ای بطور مختصر آشنا می شوید.

علاقمندان به دریافت این کلیپ آموزشی می توانند با پرداخت مبلغی اندک (۲۵۰۰ تومان) بعد از خرید این محصول آموزشی آدرس دانلود آن را دریافت نموده و بعد از دانلود و ذخیره در کامپیوتر از آن استفاده نمایند.

فرمت این فیلم بصورت f.l.v و حجم آن حدود ۱۵٫۱ MB بوده و  با برنامه f.l.v Player  و Media Player Classic – Homecinema قابل نمایش است.

توجه: لطفا ایمیل خود را بصورت کامل و صحیح وارد نموده و دقت نمائید که اعتبار فایل دریافتی حداکثر تا ۴۸ ساعت می باشد.

اشتراک گذاری مطلب

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

2 comments on “دانلود فیلم آموزشی گرفتن نوارقلب ECG

  1. ممنون از مطلب هاتون.باتشکر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


9 − = چهار

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز