مطالب تصادفی
به زبانت اجازه نده که قبل از اندیشه ات به کار افتد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵
خانه » آموزش عمومي » آموزش رانندگی ایمن عامل کاهش مرگ و میر مردان در سوانح ترافیکی

اطلاعیه سایت

Nursing is the protection, promotion, and optimization of health and abilities, prevention of illness and injury, facilitation of healing, alleviation of suffering through the diagnosis and treatment of human response, and advocacy in the care of individuals, families, groups, communities, and populations.

آموزش رانندگی ایمن عامل کاهش مرگ و میر مردان در سوانح ترافیکی

آموزش رانندگی ایمن عامل کاهش مرگ و میر مردان در سوانح ترافیکی

حوادث ترافیکی از مهم ترین علل مرگ و میر در کشور ما محسوب می شود به نحوی که اصلی ترین علت مرگ و میر در سنین مولد و دومین عامل از دست دادن سال های عمر در همه سنین حوادث ترافیکی است.

در کشور ما، همه ساله هفته اول اسفند به عنوان هفته ملی سلامت مردان با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و ترویج توجه به سلامتی قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان، افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی، توجه به نیازهای بهداشتی، آموزشی و درمانی مردان و گسترش فرهنگ همکاری دورن بخشی و برون بخشی در مقوله سلامت برگزار و هر سال بر یکی از اولویت های سلامت آنان متمرکز می شود.
از سوی دیگر آمار بالای تلفات مردان در سوانح جاده ای معضل دیگری است که جای تامل دارد، کشور ما با حدود ۷۵ میلیون نفر جمعیت حدود ۱.۱ درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد اما طبق آمارهای جهانی سالانه ۱.۴۵ درصد از سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در ایران رخ می‌دهد در حالی که کشور آلمان که از نظر جمعیت و تعداد خودروها شباهت زیادی به ایران دارد تلفات جاده‌ای سالانه‌اش سه هزار ۸۳۰ نفر است، یعنی پنج برابر کمتر از ایران! این آمار و ارقام نشان می‌دهد وضع کشور در این حوزه نیاز به بازنگری و تغییر و تحولات جدی دارد.

باتوجه به مطالعه بار بیماری ها در جنس مذکر در تمام سنین، مهم‌ترین علل سال های از دست رفته عمر حوادث عمدی و غیرعمدی است. سایر مطالعات نیز نشان می دهند که در مردان بار ناشی از حوادث ترافیکی ۵ برابر زنان، سقوط حدود ۳ برابر زنان و اعتیاد به عنوان یک عامل خط برای حوادث حدود ۱۰ برابر زنان می باشد.
بنابراین هفته ملی سلامت مردان فرصت مقتنمی است جهت پرداختن به مسئله سلامت این قشر از جامعه و ارائه راهکارهای لازم جهت بهبود کیفیت زندگی و پیشگیری از بیماری ها و معلولیت‌های است.

 

به همین منظور و به جهت کاهش تلفات و افزایش سطح سلامت مردان این مطلب آموزشی در خصوص رانندگی ایمن تهیه و منتشر شده است:

سرعت

سرعت که به عنوان یک عامل خطر کلیدی در آسیب های ناشی از حوادث ترافیکی مطرح شده است هم بر خطر تصادف و هم بر شدت آسیب های ناشی از تصادف ها تاثیر می گذارد.

سرعت غیر مجاز یعنی فراتر رفتن از محدوده سرعت رانندگی با سرعت نامناسب یعنی رانندگی با سرعتی که برای تسلط روی جاده و وضعیت ترافیک مناسب نیست. سرعت غیرمجاز و نامناسب در آمار مرگ و میر و آسیب های ناشی از حوادث سهم به سزایی دارد. این سهم در کشورهای توسعه یافته ۳۰% و در برخی کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه ۵۰% است.

با کنترل سرعت خودروها می توان از بروز تصادف ها پیشگیری نمود و ضربه ناشی از تصادف ها و در نتیجه شدت آسیب وارده بر قربانی را کاهش داد.

چگونه سرعت بر تصادف و آسیب های ناشی از آن تاثیر میگذارد ؟

  • در سرعت بالا راننده باید در مدت زمان کوتاهتری توقف کند و مانع تصادف شود

خودرویی که با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند معمولا برای توقف به ۱۳ متر مسافت نیاز دارد و خودرویی که با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند به مسافت کمتر از ۵/۸ متر برای توقف نیاز دارد.

  • به طور متوسط کاهش سرعت به میزان ۱ کیلومتر در ساعت باعث می شود که خطر تصادف های آسیب زا ۳% و خطر تصادف های مرگبار ۵%-۴% کاهش یابد.
  • هم چنین سرعت بر شدت ضربه تصادف تاثیر می گذارد. احتمال مرگ برای سرنشینان خودرو با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت ۲۰ برابر زمانی است که سرعت حین تصادف ۳۰ کیلومتر در ساعت باشد.
  • ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، به خصوص برای افراد آسیب پذیری مانند عابران پیاده و موتور سواران و دوچرخه سواران بحرانی است به عنوان مثال ثابت شده است که عابران پیاده در زمان برخورد با یک خودرو که سرعت آن ۳۰ کیلومتر در ساعت یا کمتر است ، ۹۰% شانس زنده ماندن دارند، در حالی که در زمان برخورد با خودرویی که ۴۵ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، شانس زنده ماندن عابران پیاده کمتر از ۵۰% است.
  • عابران پیاده در تصادف با خودرویی که ۸۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد، به طور تقریبی اصلا شانس زنده ماندن ندارند. در واقع شانس زنده ماندن عابران پیاده با افزایش سرعت خودرویی که با آنها برخورد می کند کاهش می یابد .

چه عواملی بر سرعت تاثیر می گذارد؟

انتخاب سرعت توسط راننده ممکن است تحت تاثیر عوامل زیر باشد:

  • عوامل مربوط به راننده : سن ، جنس ، میزان خستگی ، تعداد سرنشینان خودرو
  • عوامل مربوط به راهها و وسایل نقلیه: طراحی جاده و خیابان ، کیفیت سطح جاده و خیابان، قدرت خودرو ، میزان حداکثر سرعت خودرو
  • عوامل مربوط به ترافیک و محیط : تراکم و ترکیب ترافیک ، سرعت مجاز ، شرایط اقلیمی،

چگونه می توان برای مقابله با عوامل موثر در سرعت برنامه ریزی کرد ؟

  • تدوین و اعمال قانون محدودیت سرعت از مهمترین اقدامات کاهش آسیب های ناشی از تصادف است.بر اساس بررسی های مختلف ، هر ۱ کیلومتر کاهش سرعت در ساعت به ۳%-۲% کاهش در میزان تصادف منجر می شود.
  • تجربیات بسیاری از کشورها حاکی از آن است که اعمال موردی قانون محدودیت سرعت، بر کاهش سرعت تاثیر موقت دارد. و باید به طور مستمر و مشهود، این قانون را اجرا کرد.
  • استفاده از دوربین های کنترل سرعت در زمینه کاهش تصادف مقرون به صرفه است
  • در برخی کشورها، در خصوص محدودیت سرعت، بر حسب شرایط آب و هوا و زمان هشدارهای مختلفی داده می شود. بر همین اساس محدودیت سرعت باید با شرایط محلی و محیط های ترافیکی متناسب باشد.
  • همچنین، میزان سرعت ممکن است تحت تاثیر ایجاد ساختارهای ایمن تر قرار گیرد. به عنوان مثال اقدامات مربوط به تغییر محیط جاده بر کاهش جریان (روان بودن) ، ترافیک و سرعت خودروها و در نتیجه، مراقبت از تصادف ها و کاهش میزان آسیب های ناشی از آن ها موثر است. این اقدامات شامل مجزا کردن محل ها تردد با سرعت بالا و سرعت پایین و ممانعت از ورود خودروها به محل های مشخص است .
  • اقدامات مربوط به کنترل سرعت به طور گسترده جهت کاهش تعداد تصادف ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته اجرا شده است. این اقدامات شامل ایجاد تمهیدات فیزیکی کاهش دهنده سرعت است برخی از این تمهیدات عبارتند از:
    1. ایجاد مسیرهای دوربرگردان
    2. تغییرات عمودی در راه ها ( مانند دست اندازها)
    3. تغییرات افقی در راه ها ( مانند باریک کردن راه و ایجاد سرعت گیرها)

    در جایی که اجرای قوانین کنترل سرعت موثر نیست، انجام اقدامات تایید شده جهت کاهش سرعت ممکن است اثربخش باشند.

  • در محل هایی که باید سرعت را کاهش داد . نظیر محل خروج از راه های پهن خطر بروز تصادف ها بیشتر است
  • طراحی برنامه های اصلی شامل تعیین محل های تردد در راه های شلوغ، محل های تردد در راه های شلوغ، در محل های نزدیک شهرها و روستاها که بر سرعت رانند ه تاثیر می گذارد نیز از جمله اقدامات موثر در کنترل سرعت است. ایجاد مناطق مخصوص سرعت پایین و مسیرهای قوس دار نمونه هایی از برنامه های موثر در کاهش سرعت وسایل نقلیه هستند.
  • می توان برنامه هایی را طراحی کرد که محدودیت سرعت توسط خود وسایل نقلیه ایجاد شود و برای ترویج استفاده از این برنامه ها قانون گذاری صورت گیرد. این برنامه ها قبلا در بسیاری از کشورها در خصوص وسایل نقلیه سنگین و اتوبوس ها اجرا شده است و بر آورد می شود که با اجرای آن ها می توان تعداد تصادف ها را به میزان ۲% کاهش داد. مشابه این اقدام در خودروها و وسایل نقلیه سبک نیز باید انجام شوند.
  • سازمان بهداشت جهانی به کشورهای عضو پیشنهاد می کند که قانون محدودیت سرعت را به عنوان کارکرد اختصاصی راه ها تدوین و اعمال نمایند.

    ایمن رانندگی کنید، سالم بمانید

اشتراک گذاری مطلب

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • آموزش جامع پرستاری در دیالیز اولین اپلیکیشن تحت آندروید دیالیز- انواع دیالیز- مهارتهای پرستاری مورد نیاز- تغذیه در دیالیز- آموزش بیمار- کار با دستگاه دیالیز و...http://nurseghasemi.blog.ir
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید

error: در صورت نیاز به دریافت این مطلب با ایمیل ما تماس بگیرید