اشعار و مقالات

پرستار دل بیمار من باش

تو هر شب در پی تیمار من باش

پرستار دل بیمار من باش

به بالینم بیا با مهربانی

کماکان در پی دیدار من باش

به هنگام تب و هذیان و دردم

طبیب لحظه ی دشوار من باش

کنار بستر بیمار تنها

شریک ناله های زار من باش

چو شمعی در دل تاریکی شب

دو چشم روشن بیدار من باش

نظر کن بر من بیمار و محزون

حکیم حاذق و مختار من باش

شاعر: علی رحمانی (درویش)

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بیماری،طنین کلام خدا در بدن

    مبارزۀ فیزیکی بر علیه بیماری احمقانه ترین مبارزۀ بشر است .
    ھر درد ی ، سخن خداوند با صاحب درد می باشد از درب وجود و ھیکل بیمار .

    و این نزدیک ترین و بیواسطه ترین رابطۀ خدا با بشر است . لذا نبرد برعلیه ھر دردی نبرد بر علیه خدا در خویشتن است .

    بلکه بایستی به درد گوش داد و ھوش داد و آنرا شنید و فھمید و پاسخ گفت .
    یعنی ھر دردی ھمانا وحی تن است : طنین کلام خدا در بدن است .

    از کتاب ” درد خدا ” استاد علی اکبر خانجانی

    ——————————————————————-

    علل بیماریها

    آنچه که در قلمرو دانش پزشکی بیماری نامیده می شود عموماً یا علائم بیماری است و یا میوه ھای دردناک آن و نه خود بیماری

    . و کل دانش و فن پزشکی فقط تلاش می کند که این علائم را محو و منھدم سازد و عوارض آزار دھنده اش را فقط تسکین دھد

    که این تسکین در موفق ترین حالتش نیز موقتی است . در جریان این تلاش تنھا چیزی که عملاً رخ می دھد پیچیده تر شدن و

    مزمن تر شدن بیماری است و از دست رفتن سرنخ ھای اولیه اش . و آنچه که به لحاظ روانی برای بیمار در جریان این

    نوع معالجات رخ می دھد فرار از علل بیماری و تأمل و اندیشه نکردن دربارۀ ماھیت و معنا و عملکرد بیماری در خویشتن است .

    از کتاب ” درد خدا ” استاد علی اکبر خانجانی

    ————————————————————

    علت بیماریها

    بیماریھای بشر محصول ناکامیھای وی در امیال و آرزوھای آگا ه و ناآگاه وی است . این یک تعریف بشر ی از علّت امراض است چه

    جسما نی ، روانی ، عاطفی و چه متافیزیکی . و کلاً امراض و ناھنجاریھا و رنجهای بشر ی را می توان به ھمین چھار دسته

    تقسیم بندی نمود : سر درد ، پریشانی فکر ، نفرت و ترس،

    چھار نمونه از این چھار دسته بیماری ھستند . در واقع این چھار دستۀ کلّی از رنج و بیمار ی را می توان به این گونه ھم بترتیب

    عنوان کرد: امراض جسمی ، امراض ذھنی ، امراض قلبی و امراض وجودی .

    از کتاب ” درد خدا ” استاد علی اکبر خانجانی
    —————————-

    فلسفه طب – ریشه بیماریها

    ترس از فقر، ترس از تنھائی، ترس از بی آبروئی، ترس از سرزنش و… جملگی معلول ترس از نابود شدن و احساس

    نابودی است که بشر را به ھراس و جدال و حرص و اعمال تبھکارانه میکشد و رنجور و دیوانه میکند. و لذا حکیم مؤمنی که

    اصولاً اسوه فقر با فخر و عزّت و تنھائی با ھویت و شرافت است و آبرو و حیثیت او در گرو اتھامات مردمان جاھل نیست منشأ

    صدور سلامتی در مردم است. درقرآن کریم نیز آمده است که ترفند شیطان اینست که انسان را از فقر و تنھائی و مرگ می

    ھراساند و سپس بسوی گناھان وسوسه میکند و به دوزخ می کشاند.

    از کتاب ” فلسفه طب ” استاد خانجانی

    ——————————————————-

    تظاهر ، ریشه بیماری ها

    ” تظاهر ” ریشه ھمه امراض و رنجھای ناخواسته بشر است : تظاھر به بدبخت و ناتوان و مظلوم بودن، تظاھر به عاشق و

    مسئول و خردمند ومتدین بودن، تظاھر به قدرتمند و توانا

    بودن و…. و این به معنای دروغ ھمان ام الفساد تن و روان و دل

    بشر است. بیماریھا فسادھای وجود بشرند و معلول ریاکاریھای وی.

    تظاھر به چیزی که نیستی ھمانا تظاھر به نیستی است. و این ابتلاء به نیستی است و علت العلل تباھیھا و بیماریھا و زجرھا

    که فرد رانھایتا ًمشتاق بمرگ و نیستی میکند و این حق

    نادانسته و جبری ھرتظاھر و تمارضی است که انسان بطرزی جادوئی به آن مبتلا میشود.

    براستی که امراض و رنجھای بشری جادوئی ترین وقایع در زندگی بشر ھستند که بر حکمت و علمی فوق منطقی استوارند.

    قسمتی از کتاب ” درد خدا” استاد علی اکبر خانجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن

با خرید از فروشگاه سایت و معرفی به دیگران به جمع بیش از پنج هزار حامی سایت بپیوندید. رد کردن

بستن