آموزش عمومي

سالمندی و سلامت

سلام فرزندم:

وقت داری صدای مرا از لابلای کلمات بشنوی؟

من در این جا ، بجای فردای توام!

آیا می توانی خود را به جای من بگذاری!  تادرکم کنی؟

آیا دلی داری تا بتوانی دیگران را دوست داشته باشی؟

من اکنون دراین جا محتاجم!  محتاج تو، محبت ها و مرهم های تو،

درد دارم،  مرحمی برایم بیاور،

دوست دارم هنگام رفتن ،دربین انسان ها، مهربان باشم و بروم.

انسانهایی که دیگران را دوست دارند و به آنها محبت می کنند و چه قدر زیباست لحظه هایی که

 انسان ها به همدیگر محبت می کنند.

من محتاج این زیبایی هایم!

مرادراین دنیا بامحبتتان بپذیرید.

چشم انتظار دیدار پرمهرتان می مانم بدون هیچ توقعی دیگر…

 پدربزرگ   و   مادر زرگ

 

چه کارهایی به حفظ حافظه در دوران سالمندی کمک می کند ؟

در درجه اول از سؤال کردن و گفتن این که «موضوعی را فراموش کرده اید» نترسید و خجالت نکشید انتظار نداشته باشید که همه چیز را به یاد آورید.

۱ – از ‌یادداشت کردن ،‌مشخص کردن کارها روی تقویم و هر چیز دیگری که به حافظه کمک می کند استفاده کرد .

۲ – تغذیه مناسب برای حفظ قدرت حافظه لازم است. برای این کار قند، چربی و نمک کمی مصرف کنید، ولی مصرف میوه و سبزی های تازه را بیشتر کنید.

۳ – حفظ توجه موقع یادگیری مطالب جدید باعث بهبود حافظه و یادگیری می شود پس در این موقعیت ها سعی کنید محرک های اضافی محیط را حذف کرده و روی موضوع متمرکز شوید .

۴ – اختصاص دادن زمان بیشتر برای یادگیری ، به خاطر سپردن و به یاد‌آوردن آن را تسهیل می کند .

۵ – چیزهایی را که همیشه از آن استفاده می کنید مثل عینک یا کلید در یک جای مشخص بگذارید به عنوان مثال داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

۶ – هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون گوش دهید. سعی کنید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید. کتاب یا روزنامه مطالعه کنید.

۷-در جمع دوستان یا خانواده، خاطرات گذشته را تعریف کنید. می توانید آلبوم عکس های قدیمی را برای یادآوری نام افراد و خاطرات گذشته نگاه کنید.

۸- یک دفترچه یادداشت در کنار تلفن بگذارید. هر بار که کسی تلفن می زند، اگر پیغامی دارد یا کاری از شما می خواهد، بلافاصله یادداشت کنید. این کار کمک می کند که پیام های تلفنی را فراموش نکنید.

علائم خطر در سالمندان: این علائم اجزاء طبیعی سالمندی نیستند و ممکن است وجود یک بیماری را نشان دهند پس بهتر است با پزشک یا مشاور مشورت شود .

۱ – خلق افسرده و غمگین که بیشتر از دو هفته طول بکشد.

۲ – افکار تکرار شونده راجع به مرگ ،‌مردن یا خودکشی (‌افکار خودکشی نیازمند مراجعه فوری به پزشک یا روانپزشک است .)

۳ – از دست دادن علاقه و لذت به چیزها یا افرادی که قبلاً‌احساس مثبتی ایجاد می کرده اند .

۴ – احساس خستگی غیر عادی ، بی حالی و احساس بی انرژی بودن .

۵ – تحریک پذیری و جر و بحث مکرر یا پرخاشگری.

۶ – از دست دادن یا افزایش اشتها و تغییر وزن بارز .

۷ – تغییر وضعیت خواب مثل بی خوابی در ابتدا یا انتهای شب یا خوابیدن بیشتر از حد معمول .

۸ – احساس بی ارزشی یا احساس گناه بی مورد ، ناامیدی یا احساس بی کسی.

سالمندی سالم

سالمندی می تواند دوران خوبی باشد،دوران سرزندگی ونشاط ،عزم واراده وبزرگی وعزت  .پیری بیماری نیست وبا بالا رفتن سن تغییرات طبیعی درکلیه اندامهای بدن ایجاد می شود که با رعایت برخی نکات ساده می توان ازبروز مشکلات جلوگیری وبا مراقبت صحیح به سالمندی توام با سلامتی ونشاط دست یافت ، تا باقی سالهای عمرهم به بهترین صورت ادامه یابد. با اینکه شیوه صحیح زندگی باید از دوران جنینی شروع شود ، اما هرگز برای تغییر دادن شیوه زندگی وایجاد عادات پسندیده که منجر به سلامت وشادابی می شود دیر نیست . درزیر به طور خلاصه توصیه هایی را به شما ارائه می گردد تا بتوانید دوران سالمندی سالم وفعالی را توام با خوشی وشادمانی طی نمایید.

تغذیه متعادل : از پرخوری وکم خوری اجتناب کنید. سه وعده غذای اصلی ودو وعده سبکتر دربین آنها معمولا مناسب است.ازسبزیجات ومیوه جات متنوع استفاده کنید. سعی کنید گوشت قرمز را کمتر و به جای آن گوشت مرغ وماهی میل نمایید.شکر ونمک را کمترمصرف کنید. شیروفراورده های آن را در برنامه غذایی روزانه فراموش نکنید. روزانه حداقل ۸ لیوان مایعات ترجیحا آب ساده بنوشید.

ورزش: نرمش وپیاده روی منظم ومداوم بهترین ورزش دردوران سالمندی است خصوصا اگر دسته جمعی با هم سن وسالان انجام پذیرد. فعالیتهای بدنی سبک درپیشگیری از بیماری های قلبی،دیابت ،پوکی استخوان وبیماری های مفاصل ،فشارخون وافسردگی ها بسیارمفید هستند. سعی کنید نیم ساعت صبح ونیم ساعت شب پیاده روی کنید(درصورت وجود بیماری با پزشک مشورت نمایید)

خواب: خواب راحت وکافی در طول شب موجب نشاط درطول روز می باشد . برای داشتن خوابی راحت درسراسر شب بهتر است سروقت به طورمنظم وبا لباس راحت به رختخواب بروید. اگرازمیزان خواب شما کاسته شده نگران نباشید این پدیده درسنین بالا طبیعی است از خوابیدن در روز به مدت طولانی اجتناب نمایید. چرت زدن در طول روز باعث بی خوابی می شود. ازمصرف خود سرانه داروها خصوصا داروهای خواب آور خودداری کنید .از نوشیدن چای وقهوه در ساعات قبل از خواب خودداری نمایید. نوشیدن یک لیوان شیرگرم قبل از خواب توصیه می شود.

فعالیتهای اجتماعی : با برقراری دوستی با دیگران ومشارکت در کارهای اجتماعی وانسان دوستانه سلامتی را نزد خود ودیگران تامین نمایید. زندگی وتماس با اعضای خانواده درحفظ شادابی وسلامت شما امری حیاتی است. با انجام فرایض دینی ،تفحص درامور مذهبی ،رفتن به مساجد وزیارت اماکن مذهبی ،اعتقادات مذهبی خود را هرچه بیشتر تقویت نمایید که باعث آرامش دل و تسلای روح می گردد.

عدم مصرف دخانیات: استفاده ازانواع دخانیات مانند سیگار ،قلیان، پیپ و… بسیار مضر است.مصرف دخانیات خطر بیماری های قلبی وعروقی ،بیماری قند، ناراحتی ریوی وگوارشی را افزایش می دهد.

اجابت مزاج : بدلیل کمی تحرک ،یبوست دراین دوران شایع است. برای اجابت  مزاج راحت ترموارد زیررا رعایت کنید:

استفاده ازمیوه جات وسبزیجات ،انجام تمرینات ورزشی یا پیاده روی، نوشیدن آب به خصوص بعد ازبرخاستن ازخواب ،رفتن به توالت هرروزدرموقع معین،ازداروهای ملین جهت اجابت مزاج استفاده نکنید زیرا این داروها مانع کار کردن طبیعی روده ها می شوند. درصورت مشاهده خون درمدفوع ویا سیاهرنگ شدن مدفوع به پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از بروز حوادث: شایعترین حوادث زمین خوردن است که دراثرعدم تعادل به علت سرگیجه بوده وموجب شکستگی استخوانها می شود. با گذشت زمان استخوانها پوک وشکننده می شوند . این امر در زنان در دوران یائسگی شایعتر می باشد که با تغذیه وورزش مناسب می توان ازپیشرفت آن جلوگیری کرد.ازحرکتهای سریع وناگهانی اجتناب کنید مخصوصا هنگام برخاستن از رختخواب ابتدا کمی بنشینید وبعد بایستید. ازکفش ودمپایی مناسب استفاده کنید تا احتمال لیزخوردن کمتر شود .مثلا دمپایی ابری برای حمام مناسب نیست. هنگام عبوراز پله ها برای اطمینان بیشتراز نرده ها کمک بگیرید. از راه رفتن درمکانی که نورآن کم است پرهیز کنید. برای داشتن دید بیشتر،پس ازمعاینات پزشکی ازعینک مناسب استفاده نمایید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با خرید از فروشگاه سایت و معرفی به دیگران از ما حمایت کنید رد کردن

بستن