سعادت عادت است آنرا پرورش دهید.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶
خانه » آموزش عمومي » سالمندی و سلامت

اطلاعیه سایت

 پرستار يكي از اعضای كليدی در تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازی، مراقبت و حمايت جسمی و اجتماعی بیماران و مددجویان مورد اذعان همه بوده  و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهای آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار توانمند مسئوليت مراقبت از بيمار را بر عهده داشته باشد
سالمندی و سلامت

سالمندی و سلامت

سلام فرزندم:

وقت داري صداي مرا از لابلاي كلمات بشنوي؟

من در اين جا ، بجای فردای توام!

آيا مي تواني خود را به جاي من بگذاري!  تادركم كني؟

آيا دلي داري تا بتواني ديگران را دوست داشته باشي؟

من اكنون دراين جا محتاجم!  محتاج تو، محبت ها و مرهم هاي تو،

درد دارم،  مرحمي برايم بياور،

دوست دارم هنگام رفتن ،دربين انسان ها، مهربان باشم و بروم.

انسانهايي كه ديگران را دوست دارند و به آنها محبت مي كنند و چه قدر زيباست لحظه هايي كه

 انسان ها به همديگر محبت مي كنند.

من محتاج اين زيبايي هايم!

مرادراين دنيا بامحبتتان بپذيريد.

چشم انتظار ديدار پرمهرتان مي مانم بدون هيچ توقعي ديگر…

 پدربزرگ   و   مادر زرگ

 

چه كارهايي به حفظ حافظه در دوران سالمندی كمك مي كند ؟

در درجه اول از سؤال كردن و گفتن اين كه «موضوعي را فراموش كرده ايد» نترسيد و خجالت نكشيد انتظار نداشته باشيد كه همه چيز را به ياد آوريد.

1 – از ‌يادداشت كردن ،‌مشخص كردن كارها روي تقويم و هر چيز ديگري كه به حافظه كمك مي كند استفاده كرد .

2 – تغذیه مناسب براي حفظ قدرت حافظه لازم است. براي اين كار قند، چربي و نمك كمي مصرف كنيد، ولي مصرف ميوه و سبزي هاي تازه را بيشتر كنيد.

3 – حفظ توجه موقع يادگيري مطالب جديد باعث بهبود حافظه و يادگيري مي شود پس در اين موقعيت ها سعي كنيد محرك هاي اضافي محيط را حذف كرده و روي موضوع متمركز شويد .

4 – اختصاص دادن زمان بيشتر براي يادگيري ، به خاطر سپردن و به ياد‌آوردن آن را تسهيل مي كند .

5 – چيزهايي را كه هميشه از آن استفاده مي كنيد مثل عینک يا كليد در يك جاي مشخص بگذاريد به عنوان مثال داخل يك كاسه بزرگ در اتاق نشيمن.

6 – هر روز به اخبار راديو يا تلويزيون گوش دهيد. سعي كنيد هر روز يك مطلب جديد ياد بگيريد. كتاب يا روزنامه مطالعه كنيد.

7-در جمع دوستان يا خانواده، خاطرات گذشته را تعريف كنيد. مي توانيد آلبوم عكس هاي قديمي را براي يادآوري نام افراد و خاطرات گذشته نگاه كنيد.

8- يك دفترچه يادداشت در كنار تلفن بگذاريد. هر بار كه كسي تلفن مي زند، اگر پيغامي دارد يا كاري از شما مي خواهد، بلافاصله يادداشت كنيد. اين كار كمك مي كند كه پيام هاي تلفني را فراموش نكنيد.

علائم خطر در سالمندان: اين علائم اجزاء طبيعي سالمندي نيستند و ممكن است وجود يك بيماري را نشان دهند پس بهتر است با پزشك يا مشاور مشورت شود .

1 – خلق افسرده و غمگين كه بيشتر از دو هفته طول بكشد.

2 – افكار تكرار شونده راجع به مرگ ،‌مردن يا خودكشي (‌افكار خودكشي نيازمند مراجعه فوري به پزشك يا روانپزشك است .)

3 – از دست دادن علاقه و لذت به چيزها يا افرادي كه قبلاً‌احساس مثبتي ايجاد مي كرده اند .

4 – احساس خستگي غير عادي ، بي حالي و احساس بي انرژي بودن .

5 – تحريك پذيري و جر و بحث مكرر يا پرخاشگري.

6 – از دست دادن يا افزايش اشتها و تغيير وزن بارز .

7 – تغيير وضعيت خواب مثل بي خوابي در ابتدا يا انتهاي شب يا خوابيدن بيشتر از حد معمول .

8 – احساس بي ارزشي يا احساس گناه بي مورد ، نااميدي يا احساس بي كسي.

سالمندی سالم

سالمندی می تواند دوران خوبی باشد،دوران سرزندگی ونشاط ،عزم واراده وبزرگی وعزت  .پیری بیماری نیست وبا بالا رفتن سن تغییرات طبیعی درکلیه اندامهای بدن ایجاد می شود که با رعایت برخی نکات ساده می توان ازبروز مشکلات جلوگیری وبا مراقبت صحیح به سالمندی توام با سلامتی ونشاط دست یافت ، تا باقی سالهای عمرهم به بهترین صورت ادامه یابد. با اینکه شیوه صحیح زندگی باید از دوران جنینی شروع شود ، اما هرگز برای تغییر دادن شیوه زندگی وایجاد عادات پسندیده که منجر به سلامت وشادابی می شود دیر نیست . درزیر به طور خلاصه توصیه هایی را به شما ارائه می گردد تا بتوانید دوران سالمندی سالم وفعالی را توام با خوشی وشادمانی طی نمایید.

تغذیه متعادل : از پرخوری وکم خوری اجتناب کنید. سه وعده غذای اصلی ودو وعده سبکتر دربین آنها معمولا مناسب است.ازسبزیجات ومیوه جات متنوع استفاده کنید. سعی کنید گوشت قرمز را کمتر و به جای آن گوشت مرغ وماهی میل نمایید.شکر ونمک را کمترمصرف کنید. شیروفراورده های آن را در برنامه غذایی روزانه فراموش نکنید. روزانه حداقل 8 لیوان مایعات ترجیحا آب ساده بنوشید.

ورزش: نرمش وپیاده روی منظم ومداوم بهترین ورزش دردوران سالمندی است خصوصا اگر دسته جمعی با هم سن وسالان انجام پذیرد. فعالیتهای بدنی سبک درپیشگیری از بیماری های قلبی،دیابت ،پوکی استخوان وبیماری های مفاصل ،فشارخون وافسردگی ها بسیارمفید هستند. سعی کنید نیم ساعت صبح ونیم ساعت شب پیاده روی کنید(درصورت وجود بیماری با پزشک مشورت نمایید)

خواب: خواب راحت وکافی در طول شب موجب نشاط درطول روز می باشد . برای داشتن خوابی راحت درسراسر شب بهتر است سروقت به طورمنظم وبا لباس راحت به رختخواب بروید. اگرازمیزان خواب شما کاسته شده نگران نباشید این پدیده درسنین بالا طبیعی است از خوابیدن در روز به مدت طولانی اجتناب نمایید. چرت زدن در طول روز باعث بی خوابی می شود. ازمصرف خود سرانه داروها خصوصا داروهای خواب آور خودداری کنید .از نوشیدن چای وقهوه در ساعات قبل از خواب خودداری نمایید. نوشیدن یک لیوان شیرگرم قبل از خواب توصیه می شود.

فعالیتهای اجتماعی : با برقراری دوستی با دیگران ومشارکت در کارهای اجتماعی وانسان دوستانه سلامتی را نزد خود ودیگران تامین نمایید. زندگی وتماس با اعضای خانواده درحفظ شادابی وسلامت شما امری حیاتی است. با انجام فرایض دینی ،تفحص درامور مذهبی ،رفتن به مساجد وزیارت اماکن مذهبی ،اعتقادات مذهبی خود را هرچه بیشتر تقویت نمایید که باعث آرامش دل و تسلای روح می گردد.

عدم مصرف دخانیات: استفاده ازانواع دخانیات مانند سیگار ،قلیان، پیپ و… بسیار مضر است.مصرف دخانیات خطر بیماری های قلبی وعروقی ،بیماری قند، ناراحتی ریوی وگوارشی را افزایش می دهد.

اجابت مزاج : بدلیل کمی تحرک ،یبوست دراین دوران شایع است. برای اجابت  مزاج راحت ترموارد زیررا رعایت کنید:

استفاده ازمیوه جات وسبزیجات ،انجام تمرینات ورزشی یا پیاده روی، نوشیدن آب به خصوص بعد ازبرخاستن ازخواب ،رفتن به توالت هرروزدرموقع معین،ازداروهای ملین جهت اجابت مزاج استفاده نکنید زیرا این داروها مانع کار کردن طبیعی روده ها می شوند. درصورت مشاهده خون درمدفوع ویا سیاهرنگ شدن مدفوع به پزشک مراجعه نمایید.

پیشگیری از بروز حوادث: شایعترین حوادث زمین خوردن است که دراثرعدم تعادل به علت سرگیجه بوده وموجب شکستگی استخوانها می شود. با گذشت زمان استخوانها پوک وشکننده می شوند . این امر در زنان در دوران یائسگی شایعتر می باشد که با تغذیه وورزش مناسب می توان ازپیشرفت آن جلوگیری کرد.ازحرکتهای سریع وناگهانی اجتناب کنید مخصوصا هنگام برخاستن از رختخواب ابتدا کمی بنشینید وبعد بایستید. ازکفش ودمپایی مناسب استفاده کنید تا احتمال لیزخوردن کمتر شود .مثلا دمپایی ابری برای حمام مناسب نیست. هنگام عبوراز پله ها برای اطمینان بیشتراز نرده ها کمک بگیرید. از راه رفتن درمکانی که نورآن کم است پرهیز کنید. برای داشتن دید بیشتر،پس ازمعاینات پزشکی ازعینک مناسب استفاده نمایید.

اشتراک گذاری مطلب
برچسب ها : ,

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

سیزده − دوازده =

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید رد کردن