مرد پارسی دروغ نگوید حتی بهنگام مرگ در جنگ (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶
خانه » آموزش عمومي » توصيه هاي غذائي و بهداشتي در ماه مبارك رمضان

اطلاعیه سایت

 پرستار يكي از اعضای كليدی در تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازی، مراقبت و حمايت جسمی و اجتماعی بیماران و مددجویان مورد اذعان همه بوده  و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهای آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار توانمند مسئوليت مراقبت از بيمار را بر عهده داشته باشد
توصيه هاي غذائي و بهداشتي در ماه مبارك رمضان

توصيه هاي غذائي و بهداشتي در ماه مبارك رمضان

در طول ماه مبارك رمضان رژيم غذايي ما نبايد با حالت عادي خيلي تفاوت كند و بايد كاملا” در حد امكان ساده باشد. رژيم بايد به گونه اي باشد كه وزن ما ثابت بماند نه كاهش يابد و نه افزايـش. وليكـن اگر افرادي اضافه وزن دارند ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي براي تعديل وزن آن ها به شمار مي آيد.

به دليل طولاني بودن ساعات روزه داري و نسبتا” كوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است كه براي وعده هاي سحر و افطار به سهل الهضم و يا كند هضم بودن غذا دقت كنيم استفاده از غذاهاي سهل الهضم در افطار توصيه مي شود. در زير به تعدادي از غذاهاي سهل الهضم و كند هضم اشاره شده است.

غذاهاي سهل الهضم

غذاهاي كند هضم

1- حليم بدون روغن

1- آش رشته

2- پوره سيب زميني

2- حليم با روغن

3- انواع خورش يا خوراك كم چرب

(خوراك مرغ: مرغ+ سبزي هاي آب پز مثل سيب زميني، هويج ،قارچ و آلو)

3- غذاهاي چرب*

4- خوراك گوشت كم چربي

4- كتلت، کوكو و شامی** 

5- ماهي كه داخل فر به صورت كبابي تهيه شده باشد

5- املت خرما يا تمريه خرما

(تخم مرغ+خرما+روغن)

6- انواع سوپ يا آش رقيق و كم چرب

6- ماكاروني

7- تخم مرغ آب پز

7- شير برنج+ شيره

8- فرني

 

* پيشنهاد مي شود حتي المقدور از غذاهاي آب پز يا بخار پز استفاده شود.

* *  سعی کنيد غذا کم نمک تهیه شود.

غذاهاي حاوي فيبر شامل انواع ميوه و سبزي، نانهای سبوس دار  و تیره (سنگك). غلات و دانه ها، نخود سبز و پخته، كدومسمايي، بلغور، اسفناج و ساير گياهان مثل برگ چغندر (غني از آهن)، ميوه هاي با پوست، ميوه هاي خشك مخصوصا” گلابي، آلو، انجير، بادام و غيره.

رژيم غذايي بايد به نسبت مناسبي از همه گروه هاي ميوه،  سبزي، گوشت، مرغ، ماهي، نان، غلات و لبنيات باشد. غذاهاي سرخ كردني براي سلامتي مضر است و مصرف آن ها بايد محدود شود. مصرف اين غذاها باعث سوء هاضمه، سوزش معده و افزايش وزن مي شود.

ماه مبارك رمضان فرصت مناسبي براي ترك برخي عـــادات غلط است. به عنوان نمونه همگان مي دانند كه مصرف سيگار براي سلامتي مضر است و نه تنها سلامت خود فرد بلكه سلامت خانواده و اطرافيان را نيز به مخاطره مي اندازد. ماه مبارك رمضان كه ماه اطاعت از امر خداوند و مقاومت در مقابل وسوسه هاي شيطاني است اين فرصت را در اختيار افراد سيگاري قرار مي دهد كه مقدمه ترك دائم و يا حتي موقت سيگار را فراهم كنند.

اميد است با رعايت تغذيه صحيح در اين ايام پر بركت و پر فيض، ضمن حفظ سلامت تن با پيروي از احكام خداوند متعال و انجام عبادات و مناجات در اين ماه مبارك بتوانيم روح و روان خود را صيقل دهيم.

يك دستور غذايي عمومي در ماه مبارك رمضان

افطار:

 ابتدا با چاي کمرنگ، آب جوش يا شير گرم با خرما يا كشمش روزه خود را باز كنيد و سپس يكي از غذاهاي زير پيشنهاد مي شود:

 انواع نان سبوسدار و پنير همراه با  سبزي، گوجه فرنگی یا  گردو، فرني يا شيربرنج، انواع كوكو، شامی، شله زرد.

شام (در صورت تمايل):

 با فاصله 2-1 ساعت بعد از افطار يكي از غذاهاي زير را انتخاب كنيد:

 سوپ  ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حليم( بدون روغن)، خوراك لوبيا، عدسي، خوراك سبزيجات با كمي نان سبوسدار و تیره به همراه ماست و خيار و سبزي خوردن يا سالاد کاهو و دوغ.

– بلافاصله بعد از شام از مصرف چاي خودداري كنيد چون می تواند جذب آهن را از منابع گياهي كاهش دهد و بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از ميوه ها مخصوصا” مركبات كه حاوي مقادير بالايي ويتامين C هستند استفاده كنيد. زيرا مركبات به دليل وجود ويتامين  Cجذب آهن در بدن را افزايش داده و در متابوليسم طبيعي بدن و توليد برخي از هورمون ها نقش ويژه اي دارند.

– تا پايان شب و هنگام خواب از ميوه  و سایر  نوشیدنیها مخصوصا” آب استفاده كنيد.

سحري:

وعده سحري بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذاي اصلي در اين وعده صرف شود:

– انواع چلوخورشت ها و پلوهاي مخلوط با حبوبات و سبزيجات ( عدس پلو و لوبيا پلو، سبزي پلو) به همراه مرغ، ماهي يا گوشت و سبزي هاي تازه مثل سبزي خوردن يا سالاد کاهو و ماست برای اين وعده مناسب است.لازم به ذکر است که از مصرف بیش از حد سالاد خودداری شود.

– بلافاصله بعد از اتمام سحري از نوشيدن چاي پررنگ اجتناب كنيد زيرا جذب آهن را كاهش مي دهد و مصرف زیاد چای در سحر  باعث افزايش ادرار و دفع مواد معدني مورد نياز بدن و بروز تشنگي در طول روز مي شود.  

 

دكتر حامد پورآرام

دكتراي تخصصي علوم تغذيه (PhD)  از دانشگاه وين

جهت دریافت  جزوه آموزشی  و فایل PDF  توصیه های غذائی و بهداشتی در ماه مبارک رمضان  که توسط مرکز آموزش اورژانس تهران تهیه و در سایت پرستاران توانمند ایران منتشر شده است، روی لینک زیر کلیک کنید:

توصیه های بهداشتی غذائی در ماه رمضان

همچنین جهت دریافت فایل PDF بسته اطلاعاتی و آموزشی سلامت در روزهای روزه که توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی منتشر شده است، روی لینک زیر کلیک کنید:

بسته اطلاعاتی و آموزشی سلامت در روزهای روزه

اشتراک گذاری مطلب

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

شانزده + 10 =

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید رد کردن