امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶
خانه » آموزش عمومي » آموزش به افراد مبتلا به افزایش فشارخون

اطلاعیه سایت

 پرستار يكي از اعضای كليدی در تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش، آماده سازی، مراقبت و حمايت جسمی و اجتماعی بیماران و مددجویان مورد اذعان همه بوده  و بر هيچ كس پوشيده نيست. در تقسيم بنديهای آكادميك، امروز ارزش پرستار خوب همطراز يك پزشك خوب قرار مي گيرد. كار يك پزشك خوب موقعي به حد مطلوب مي رسد كه يك پرستار توانمند مسئوليت مراقبت از بيمار را بر عهده داشته باشد
آموزش به افراد مبتلا به افزایش فشارخون

آموزش به افراد مبتلا به افزایش فشارخون

تعریف فشارخون طبیعی و بالا

فشارخون طبیعی فشار وارد به دیواره های سرخرگی در هنگام انقباض بطن ها است که معمولاً به صورت نسبت فشار سیتولیک به دیاستولیک خوانده می شود در افراد بالغ میزان   آن از ۶۰ تا۹۰ روی ۱۰۰ تا ۱۴۰ میلی متر جیوه است.

 فشار خون بر اساس سن و جنس و موارد خاص مثل ورزش و فعالیت بدنی تفاوت می کند در هنگام استراحت و خواب میزان آن کاهش می یابد و در هنگام ورزش و فعالیت افزایش می یابد. حد متوسط فشارخون طبیعی ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است.

افزایش فشارخون بیش از حد طبیعی را پر فشاری خون یا فشار خون بالا می نامند.

علائم فشارخون بالا:

– افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب فاقد علامت بوده و از بیماری خود بی اطلاع می باشند.

– علائم قابل درک برای بیمار فشار خونی شامل:

سردرد- تاری دید- سر گیجه- عصبانیت- احساس فشار در قفسه سینه و احساس خفقان می باشد

عوارض احتمالی فشار خون بالا:

فشار خون بالای طولانی مدت و کنترل نشده می تواند منجر به عوارض عروق خونی سرتا سر بدن از جمله ارگان های

حیاتی شود . لذا درمان و کنترل فشار خون بسیار حائز اهمیت است.

توجه به عوارض فشار خون بالا بسیار حائز اهمیت است و در صورت بروز اولین نشانه باید مورد توجه قرار گیرد:

بزرگ شدن بطن چپ قلب، سکته قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلب، نارسایی کلیه، صدمه به عروق خونی چشم ها  (خونریزی شبکیه چشم) از مهمترین عوارض فشار خون بالا هستند.

درمان فشار خون بالا :

هدف درمان فشار خون پیشگیری از عوارض بیماری است که دستیابی و حفظ فشار خون در حد ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یا حتی کمتراز آن است.

اصول مهم درمان فشار خون شامل:

۱٫ اصلاح شیوه زندگی

۲٫ کاهش وزن در صورت داشتن وزن بالا

۳٫ افزایش تمرین بدنی (فعالیت و ورزش) حداقل ۳ روز درهفته ترجیحاً پیاده روی

۴٫ رژیم غذایی کم نمک (کمتر از ۶ گرم نمک در روز)

۵٫ افزایش مصرف میوه و سبزیجات

۶٫ حفظ دریافت کافی کلسیم و منیزیم با مصرف لبنیات کم چربی یا بدون چربی

۷٫ کاهش دریافت چربی های اشباع شده و کلسترول به منظور حفظ سلامتی قلب و عروق (جهت رسیدن به این منظور باید مصرف گوشت قرمز را به حداقل رسانیده و مصرف گوشتهای سفید مثل مرغ و بخصوص ماهی افزایش یابد.)

۸٫ قطع مصرف دخانیات (سیگار- قلیان-و پیپ)

 

بداروهای پائین آورنده فشارخون:

نام دارو و توجهات لازم در حین مصرف دارو

متیل دوپا:  ممکنست گیجی و خشکی دهان در ابتدای مصرف دارو دیده شود.

پرازوسین: مراقبت بیمار از نظر سرگیجه و سنکوپ ناگهانی مهم است

هیدرالازین: در حین مصرف ممکنست سردرد طپش قلب و تنگی نفس دیده شود

کاپتوپریل و انالاپریل: سرفه، اختلال در عملکردکلیه ها ممکنست رخ دهد (این دو دارو در بارداری منع مصرف دارند)

لوزارتان: اختلال در عملکرد کلیه ها ممکنست دیده شود. در بارداری منع مصرف دارد.

دیلتیازم: به طور ناگهانی قطع نشود

آدالات: بهتر است این داروها با معده خالی مصرف شود

آملودیپین: دربیمار دیابتی با احتیاط مصرف شود

نیفدیپن: باعث تهوع می شود لذا باید غذا در وعد ه های بیشتر و حجم کمتر مصرف شود.

آتنولول: ممکنست باعث سرگیجه و کاهش ضربان قلب بیمارشود

فورزماید: منجر به افزایش شدید ادرار و تشنگی می شود

اسپیرینولاکتون: ممکنست باعث گیجی و سردرد شود

تریامترن H : ممکنست گیجی و عدم تعادل دیده شود 

 

توجه:

– داروهای تجویز شده طبق دستور و برنامه ریزی منظم مصرف شود.

– قطع ناگهانی دارو منجر به افزایش مجدد فشار خون می شود.

-مصرف نادرست دارو ممکنست باعث افزایش قابل توجهی از فشار خون شود.

-داروهای ضد فشار خون می توانند باعث کاهش فشار خون به کمتر از حد طبیعی شوند یا کاهش فشارخون وضعیتی که درزمان تغییر وضعیت از خوابیده به نشسته و از نشسته به ایستاده رخ می دهد.  بیمار باید دقت کند در هنگام تغییر

وضعیت خود به آرامی از خوابیده به نشسته قرار گیرد و پس به آرامی به حالت ایستاده در آید تا دچار سرگیجه و سقوط نشود. چنانچه درحین مصرف داروهای ضد فشارخون بیمار دچارعلائم ذکرشده شد، پزشک معالج خود را درجریان قراردهد.

نکات مورد توجه جهت اندازه گیری فشارخون:

  1. از استعمال سیگار یانوشیدن چای و قهوه به مدت ۳۰ دقیقه قبل از کنترل فشارخون اجتناب شود.
  2. پنج دقیقه قبل از کنترل فشارخون استراحت کنید  .
  3. به راحتی در حالیکه ساعد دست هم سطح قلب قرار گرفته است، بنشیند .
  4. بطور متوسط حداقل دو بار فشارخون چک و نتیجه مدنظر قرارگیرد .
  5. بیمارانی که فشارخون خویش را درمنزل کنترل می کنند بایستی به طور مداوم آن را در برگه ای ثبت نموده و در مراجعه به پزشک معالج همراه داشته و به رویت پزشک خود برسانند .

 

نکاتی در مورد کنترل فشارخون

اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که قدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد

** کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رخت خواب ۵ دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.

 ** سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار ۲ هزار تا ۴ هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.

** نمک بزرگترین دشمن تمام بیماران فشار خون است

. یکی از بزرگترین عاملان به وجود آمدن این بیماری نمک است پس باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و همچنین سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

** شکلات های تلخ منابع خوبی از ویتامین ها و همچنین مکمل های بدن هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر از شکلات تلخ استفاده می کنند رگ های خونی بسیار منعطف تری دارند و همچنین جریان خون در بدن آن ها روان تر است.

** یکی از روش های بسیار آسان و البته کاربردی برای کاهش فشار خون نوشیدن چای در طول روز است. دانشمندان پی برده اند افرادی که روزانه از سه لیوان چای استفاده می کنند کمتر دچار بیماری فشار خون می شوند و رگ های بازتری دارند.

** کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

** شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند. این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

 

** سویا یکی از موادی است که می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک به سزایی کند. خوردن شیر سویا و یا استفاده از آن در غذا از جمله راه های استفاده از سویا است.

** در انتها نیز مانند درمان هر بیماری دیگر ورزش را فراموش نکنید و البته توجه خاصی به میزان فشار خون تان همیشه داشته باشید.

ارسال مطلب: م. عندلیب- پرستار بیمارستان امیرالمومنین سمنان

جهت دانلود فیلم آموزشی اندازه گیری فشارخون اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مطلب

راهنما

در این سایت شما به اطلاعات متنوعی در رابطه با پرستاری، مهارتها و علوم مرتبط با آن و نیز مطالب مرتبط با ارتقاء سلامت و بهداشت دست خواهید یافت. سوالات و نیازهای پرستاری خود را با ما درمیان بگذارید.

درباره irannurse.ir admin :

نوزده + شانزده =

معادله امنیتی را وارد کنید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز

با خرید از فروشگاه سایت ضمن دریافت فایل های متنوع آموزشی به جمع هزاران حامی سایت پرستاران توانمند ایران بپیوندید رد کردن